Proces beheerplan en inspraak


Onder de Omgevingswet is het verplicht om ook een Milieueffectrapportage (MER) op te stellen voor het beheerplan. Er wordt dus ook een plan-MER procedure doorlopen, parallel aan het opstellen van het beheerplan. Het totale proces wordt hieronder toegelicht.

< infographic>

Opstellen doeluitwerking

In de doeluitwerking staat beschreven hoe de natuur er nu voor staat, waar de knelpunten zitten én wat er, vanuit de ecologie, nodig is om stapsgewijs de doelen in 2050 te realiseren. De doeluitwerking richt zich op de Natura 2000-doelstellingen die zijn vastgesteld voor dat gebied.

Deze doelen worden verder uitgewerkt op basis van o.a.:

  • Inventarisatie van ecologische ontwikkelingen
  • Inventarisatie van menselijke activiteiten en beheer
  • De ecologische evaluatie van het lopende beheerplan en daarna verschenen onderzoeksrapporten
  • Lokale kennis van terreinbeheerders en input van andere betrokken overheden

Notitie Reikwijdte en Detailniveau

In de notitie Reikwijdte en Detailniveau wordt beschreven wat er in de milieueffectrapportage wordt beschreven. Op basis van de afstand van de huidige ecologische staat tot het doelbereik worden verschillende ambitieniveaus beschreven. Dit zijn varianten die worden vergeleken in de MER. Naast milieueffecten wordt ook gekeken naar sociaal-economische effecten.
Deze nota wordt ter visie gelegd, zodat iedereen hierop kan reageren. De reacties worden, zoveel als mogelijk, meegenomen bij de uitwerking van het beheerplan. In een Reactienota staat beschreven hoe de reacties zijn verwerkt of, indien van toepassing, waarom dit niet mogelijk is.

Uitwerken maatregelen en kaders activiteiten ontwerpbeheerplan

De volgende stap is om de oplossingsrichtingen uit de doeluitwerking te vertalen naar concrete maatregelen. Deze maatregelen zijn gericht op beheer of inrichting van een gebied. Bijvoorbeeld de inrichting van kwelders, de wijze van beheren en welk type vee we er laten lopen of het beheer van groene stranden op de Waddeneilanden. Maar ook maatregelen om impact van menselijke activiteiten op natuur te verminderen door het aanwijzen van locaties waar de natuur meer rust en ruimte krijgt. Het beheerplan kan ook voorwaarden opnemen voor (vergunning plichtige) activiteiten in gebieden.

De voorgestelde maatregelen worden getoetst op haalbaarheid en in hoeverre ze bijdragen aan het bereiken van de doelen. Daarna worden ze verder uitgewerkt in het ontwerpbeheerplan.

In deze fase stemmen we goed af met andere betrokken overheden, zoals de ministeries van LVVN, IenW, Defensie, of provincies, gemeenten, waterschappen, terreinbeheerders, eigenaren, gebruikers en belangenorganisaties. Samen kijken we welke maatregelen nodig en mogelijk zijn, om de doelen te behalen.

Opstellen Plan-milieueffectrapportage

In het plan-MER wordt beschreven hoe de impact op het milieu en de omgeving is. Hierin worden de varianten uit de Notitie Reikwijdte en Detailniveau beschreven en afgewogen. Ook wordt gekeken naar sociaal-economische effecten. De uitkomsten worden getoetst door de Commissie m.e.r. De Commissie m.e.r. adviseert, als onafhankelijke organisatie, over de inhoud van milieueffectrapporten.

Inspraak

Het ontwerpbeheerplan en plan-MER worden samen ter visie gelegd zodat belanghebbenden hierop kunnen reageren. De reacties worden verwerkt in een Reactienota. Hierin staat beschreven hoe de reactie is verwerkt in het beheerplan of een toelichting als dit niet mogelijk is.

Definitief beheerplan en plan-MER

Het beheerplan en de plan-MER worden eventueel aangepast op basis van de reacties van belanghebbenden. Het definitieve beheerplan en plan-MER worden dan nogmaals gepubliceerd. Belanghebbenden kunnen hiertegen in beroep gaan bij de rechtbank. Het beheerplan is onherroepelijk als er geen beroep is of na behandeling door de Raad van State.