Wat betekent de nieuwe concessie voor veerdiensten?
Over een paar jaar zal de overheid een nieuwe concessie verlenen voor de waddenveerdiensten, die nu door Doeksen en Wagenborg worden onderhouden. Wat gaat dat allemaal inhouden? Daarover moet een publiek debat komen, vinden Henk Tameling en Henry Drost.
“Het gaat niet alleen om die concessie, maar ook de vraag wat voor energie er wordt gebruikt”, zegt schrijver en publicist Henk Tameling. “Wat betekent het voor de eilanden en Harlingen, en voor de kosten? En ook: wie beslist hier eigenlijk over?”
Onderhands gegund
De huidige concessie voor de veerdiensten tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland is in 2014 onderhands gegund aan Rederij Doeksen. Deze gunning volgde nadat alle 21 aandeelhouders van Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) werden uitgekocht.
“Dat is geen openbare aanbesteding geweest, zoals Europa dat wel voorschrijft”, aldus Tameling, die een boek schreef over de jarenlange strijd tussen de EVT en Doeksen, De slag om de veerboten (2023). “Dat gaat dus nu wel gebeuren. De procedure is gestart, mensen worden gehoord, er zijn allerlei panels geweest.”