Amelander Veerdienst staat in de startblokken voor nieuwe veerbootconcessie
Een betrouwbare, niet al te dure eigen veerdienst, waar de Amelanders trots op kunnen zijn. Dat is het ideaal van de coöperatieve Amelander Veerdienst, aldus Omrop Fryslân. Geïnspireerd door de eigen veerdienst van het eiland Texel, de TESO, is de nieuwe Amelander Veerdienst van plan om zich in te schrijven voor de veerbootconcessie Waddenzee-Oost. Volgens woordvoerder Fabian Kock van de Amelander Veerdienst is het draagvlak voor hun initiatief op het eiland groot. “De afgelopen zomer waren heel veel eilanders en toeristen overstuur omdat ze niet met de boot konden reizen. Dat willen we nooit meer meemaken.”
Deze week beginnen de informatiebijeenkomsten over de nieuwe veerbootconcessies naar de vier Friese Waddeneilanden. Kock hoopt dat veel Amelanders hier actief aan zullen meedoen, zodat er bij het eisenpakket goed rekening wordt gehouden met de wensen van de eilanders. De nieuwe veerbootconcessie is in principe volledig open. Dat betekent dat er met ingang van 2029 mogelijk een einde komt aan de veerdiensten van rederij Doeksen op Vlieland en Terschelling en die van rederij Wagenborg naar Ameland en Schiermonnikoog. Henk Tameling schreef een boek over de strijd tussen rederij Doeksen en de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT). Hij zet veel vraagtekens bij de procedure voor de nieuwe veerbootconcessie. “Waarom zijn de veerdiensten naar de Waddeneilanden geen openbaar vervoer? Je kunt overal in Nederland komen met openbaar vervoer, maar niet op de vier Friese Waddeneilanden.”