Zelfrijdende rolcontainers op Schiermonnikoog. Utopie of mogelijkheid?

Gepubliceerd op 7 maart 2022Verkeer en VervoerAangemaakt door Arjan Schoenmaker/ Friesch Dagblad/ Waddenacademie

De bevoorrading van de horeca op Schiermonnikoog leidt soms tot gevaarlijke verkeerssituaties en vergroot de CO2 uitstoot. Kan de verkeersdruk worden verminderd?

Horeca op Schiermonnikoog

Op Schiermonnikoog worden de achttien eilander horecazaken dagelijks beleverd door meerdere leveranciers die met eigen vrachtwagens naar het eiland komen, soms meerdere keren per dag. De afzet op het eiland is te klein voor een filiaal van een horecagroothandel. De horecaleveranciers rijden ’s ochtends met hun vrachtwagens van de boot, in colonne naar het dorp om hun klanten te voorzien van dagverse en houdbare producten. ’s Middags vertrekken zij weer, vaak met emballage, naar Lauwersoog.

Omdat de hiermee gepaard gaande transportdruk in het dorp tot gevaarlijke situaties kan leiden, hebben de horecaondernemers aangegeven dat het de moeite waard is om te onderzoeken of en hoe deze transportdruk verminderd kan worden. Zodanig, dat de ondernemers niet in hun keuzevrijheden beperkt worden en dat er duurzamere transportbewegingen plaatsvinden. Een uitdagende vraag, die op het juiste moment samenkwam met de Transitieschets Duurzame Mobiliteit Waddeneilanden, waaraan tegelijkertijd op initiatief van Programma naar een Rijke Waddenzee gewerkt is.

Volledig artikel op website Waddenacademie