Scholieren betrokken bij nieuwe Waddenfilm

Gepubliceerd op 30 december 2015Overig, Voorlichting en educatieAangemaakt door RTV Noordoost-Friesland

HARLINGEN - De Waddenvereniging, de Waddencentra en andere partners gaan samen met filmmaker Ruben Smit scholieren meer bij het Werelderfgoed Waddenzee betrekken. Een toekenning van het Waddenfonds maakt het mogelijk dat dit programma al in 2016 wordt gestart. De partners zien dit ook als opmaat naar een grote Wadden bioscoopfilm in 2018.

‘Waar voorheen een bioscoopfilm vaak werd opgevolgd met een educatieprogramma, draaien we het nu eens om’, zegt filmmaker Ruben Smit, ‘we beginnen met materiaal voor scholieren en zien dat ook als opmaat naar een bioscoopfilm. Die willen we tijdens het jaar van de Culturele Hoofdstad Leeuwarden in 2018 in première zien gaan. Op deze manier betrekken we vanaf nu de jeugd er al bij, wie weet wat dat nog voor verrassingen gaat opleveren’. Regisseur en ecoloog Ruben Smit heeft inmiddels naam gemaakt door inhoud en schoonheid te combineren in zijn films, zoals ‘De Nieuwe Wildernis’ en ‘Levende Rivieren’.

De Waddenvereniging heeft de ambitie om zoveel mogelijk Nederlanders te bereiken en ieder kind een keer het Wad te laten beleven. De vereniging heeft daarom de samenwerking met Ruben Smit en partners in het gebied opgezocht om gezamenlijk de bekendheid en trots op Werelderfgoed Waddenzee te vergroten. ‘Nederland heeft in z’n achtertuin het grootste intergetijdengebied ter wereld dat zich qua natuurkwaliteiten mag meten met gebieden als de Great Barrier Reef in Australië en de Grand Canyon in Amerika. Het lijkt mij logisch dat scholieren daar les in krijgen, net zoals je verwacht dat de meeste scholieren bekend zijn met de Nachtwacht van Rembrandt. Daar valt nog een wereld te winnen, hebben we gemerkt’ zegt Arjan Berkhuysen, directeur van de Waddenvereniging.

Naast de Waddenvereniging doen ook de Waddencentra op de eilanden mee aan het project en worden vrijwel alle aanwezige natuurorganisaties betrokken bij verdere ontwikkeling van een Waddenfilm. In 2016 begint het programma met beknopte films die aansluiten op leerdoelen en thema’s van de vakken aardrijkskunde, biologie en geschiedenis. Het Waddengebied heeft een enorme rijkdom aan verhalen; hoe het gebied is ontstaan, de komst en de rol van de mens daarbij en hoe dieren en planten in een omgeving, op de grens van land en water, kunnen overleven. Het leent zich daarom goed voor lesmateriaal en inspiratie. De initiatiefnemers laten weten dat de camera’s klaar staan en ze niet kunnen wachten om hun enthousiasme voor het gebied te delen.