Uitdiepen van Harlinger geul vertraagd
Vaargeul de Boontjes nog steeds niet op diepte.
Harlingen - Het uitdiepen van de vaargeul voor Harlingen heeft ernstige vertraging opgelopen. "Dat kost containerschepen en de binnenvaart veel tijd en geld", zegt Sander Alberda, directeur van Nesta Shipping. "Ik hoop dat 2013 gehaald wordt, maar dat is ook nog maar de vraag."
Door Simon Beijer
De vaargeul de Boontjes zou eigenlijk dit jaar op diepte moeten zijn. Twee jaar geleden stelde toenmalig staatssecretaris Huizinga hiervoor vijf miljoen euro beschikbaar. Het plan is om de vaargeul 3,80 meter diep te maken in plaats van de huidige 2,80 meter. Volgeladen binnenvaartschepen hoeven dan niet uren te wachten op vloed. De langzame procedure die gevolgd wordt, gooit echter roet in het eten.
"We zijn er niet gerust op dat het nog gaat gebeuren", zegt René Buitenwerf van de Harlingen Seaport Business Association (HSBA). "We hebben sterk de indruk dat sinds de omvorming van ministeries in Den Haag er een andere wind waait. Het is gewoon een hele oude vaargeul waar nooit meer iets aan gedaan is. Het is absurd en belachelijk dat het zo lang duurt. We hebben allemaal moderne schepen en moeten aan allerlei regels voldoen maar zitten hier ondertussen met een ouderwetse vaargeul. Buiten Harlingen hoopt zich zand op en er wordt gewoon niks aan gedaan."
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat geeft toe dat er vertraging is. "Dat komt doordat er een Tracéwetprocedure wordt gevolgd. Die duurt langer dan waar in eerste instantie op gerekend was. Eind 2013 verwachten we dat de Boontjes op diepte is." Volgens de schippers was een andere, kortere procedure ook mogelijk geweest. "Ze maken een verkapte Milieueffectrapportage, dat is hiervoor helemaal niet nodig", geeft Buitenwerf aan.