MerkMakers winnaar logo competitie Wadden Sea World Heritage
Leeuwarden, 18 juni 2010
Het Nederlandse en Duitse Waddenzeegebied is officieel Werelderfgoed geworden. Om deze status visueel kracht bij te zetten, schreef het Common Wadden Sea Secretariat onlangs een competitie uit voor de vormgeving van een officieel logo, waarvoor 29 communicatie- en designbureaus in Nederland en Duitsland werden uitgenodigd.
Winnaar van de competitie is MerkMakers. Designer Werner Rinia tekende voor het logo waarvoor de bruinvis als gracieuze, intelligente en karakteristieke ambassadeur van het Waddengebied model stond. Rinia: 'De bruinvis is een zoogdier, heeft de vormen van een vis en beweegt bijna als een vogel door het water. Daarmee symboliseert hij het rijke faunaleven van de Waddenzee. Dat de rugvin de vorm van een golf heeft, is geen toeval.'
Het nieuwe logo is op zaterdag 19 juni officieel onthuld in Lauwersoog door minister Gerda Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) in het bijzijn van de heer Kishore Rao van de Unesco. Ook nam zij de Oorkonde Werelderfgoed Waddenzee van de UNESCO in ontvangst. Hiermee is de Waddenzee nu officieel Werelderfgoed en heeft daarmee dezelfde status als het Australische Great Barrier Reef, de Stelling van Amsterdam, Schokland, Kinderdijk, het stoomgemaal in Lemmer, het Rietveld Schröderhuis, Willemstad (Curacao) en de Beemster.
Meer informatie over Waddenzee werelderfgoed op de internationale website: www.worldheritage-waddensea.org (in drie talen)