Vissers boos om nieuw logboek

Gepubliceerd op 16 maart 2009Overheid, Visserij, WetgevingAangemaakt door Dagblad van het Noorden

Extra kosten door nieuw systeem

WINSCHOTEN/ZOTKAMP - De invoering van een electronisch- logboek (E-logboek) op visserschepen leidt tot onrust onder de noordelijke garnalenvissers. De 225 garnalenvissers in Zoutkamp vinden dat zij niet alleen mogen opdraaien voor de kosten, maar dat het ministerie van LNV meebetaalt.

Verder, zo weet Tjeerd Dussel, voorzitter van vissersvereniging Hulp in Nood, vrezen veel garnalenvissers de digitale snelweg. "Veel oudere vissers hebben nog nooit met computers te maken gehad. Het zijn in feite digibeten. Wij vinden dat er een soort van overgangsregeling moet komen, zodat vooral de oudere visser tijd heeft om zich de nieuwe werkwijze eigen te maken. Nu zien ze de methode met angst en beven tegemoet." De invoering van het E-logboek is een uitvloeisel van de 11 september aanslagen in New York. Sinds die terroristische aanslagen in 2001 zijn in Nederland tal van veiligheidsmaatregelen genomen. Het Elogboek is één aspect. Het biedt opsporingsdiensten de gelegenheid schepen op zee exact te volgen.

Aanvankelijk zou het systeem per 1 juli op alle schepen operationeel moeten zijn, maar omdat de software nog niet klaar is en de tijd voor testen daardoor onvoldoende, heeft het ministerie het tijdstip met vijf maanden verschoven naar januari 2010. Harry Smit, directeur visafslag Lauwersoog, is op de hoogte van de onrust onder de garnalenvissers. Koudwatervrees hoeven ze niet te hebben, meent Smit. "We zullen de garnalenvissers begeleiden. Op een aantal schepen zal het nieuwe systeem ingebouwd worden en dan heeft iedereen de gelegenheid mee te kijken." Hij verwacht dat de garnalenvissers snel zullen wennen aan het nieuwe systeem, omdat het nagenoeg identiek is aan het huidige met pen bijgehouden scheepslogboek. "Zelfs de lijntjes die op het computerscherm in beeld verschijnen zijn exact hetzelfde. " Smit verwacht verder dat de EU meebetaalt aan het nieuwe systeem. "Het enige waarin de vissers dan nog moeten investeren is een computer. Het systeem zal zo worden ’opgebouwd’ dat altijd de goedkoopste verbinding wordt gemaakt."

Stappenplan
Er komt een stappenplan voor de proefplaatsingen aan boord. In het op te stellen plan staan voorwaarden over bijvoorbeeld rapportages en tijdschema. Daarnaast zullen onderdelen als betrouwbaarheid, onderhoud, service, communicatiemogelijkheden en kosten aan de orde komen. De bedoeling is dat enkele vaartuigen in mei uitgerust zijn met het nieuwe systeem. Het gaat om een aantal kotters en trawlers.