Veerdiensten beschuldigen elkaar van vuil spel

Gepubliceerd op 16 september 2009Recreatie, Sociaal-economisch, Verkeer en VervoerAangemaakt door Dagblad van het Noorden (www.dvhn.nl)

HARLINGEN - De veerdiensten naar Terschelling leven op felle voet van concurrentie. Over en weer vliegen de beschuldigingen over tafel. Reizigers worden de dupe.

Rederij Doeksen en de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) beschuldigen elkaar ervan klanten van de concurrent verkeerd door te verwijzen. Baliemedewerkers van Doeksen zouden zogenaamd niet weten waar de veerboot van EVT ligt. Doeksen op zijn beurt is 'OV-goeroe' Vincent Wouters beu, die folders uitdeelt van de EVT.

Volgens Doeksen verwijst Wouters, gekleed in een fluorescerende oranje jas, nietsvermoedende reizigers standaard naar de veerboot van de EVT, terwijl ze soms kaartjes hebben voor Doeksen. Doeksen heeft A4-tjes opgehangen met het advies vooral niet naar de man te luisteren.

De aanplakbiljetten hangen aan het raam van de veerbootterminal van Doeksen, vlakbij het werkterrein van de Harlinger 'OV-goeroe'. "Het is zo'n beetje het enige dat we tegen hem kunnen doen", zegt Jaap Velds van rederij Doeksen. "We kunnen hem niet van de stoep afjagen. Het is de openbare weg."

Op het aanplakbiljet van Doeksen staat dat de man misleidende informatie geeft. Voor reisadvies moet de reiziger naar Terschelling of Vlieland aan de balie van de veerbootterminal zijn, zo valt te lezen. "Het komt voor dat hij klanten die een kaartje hebben voor een overtocht met ons doorverwijst naar de EVT", zegt Velds. "De reizigers komen er uiteindelijk achter dat ze bij de verkeerde rederij zijn en haasten zich dan weer naar ons. We laten onze klanten niet in de kou staan, dus we wachten wel op ze. Maar dit kan natuurlijk niet." De klanten beklagen zich over het gedrag van deze adviseur, merkt Velds. "Ze vragen ons: wat is dit voor raar gedoe?" De man in de oranje jas heeft in het verleden zijn reisadvies ook voor Doeksen gegeven. "Dat was ook ongevraagd. Hij deed dit op zo'n onprettige manier dat we hem hebben gemeld dat hij niet langer welkom is in onze hal. Misschien heeft hij daar de pest nog over in."

De suggestie dat Wouters nietsvermoedende klanten van Doeksen doorstuurt naar de EVT, worden door Bernard Haantjes van de EVT van de hand gewezen. "Doeksen moet ophouden leugens te verkondigen", zegt hij.

Het is volgens Haantjes wel eens voorgekomen dat een reiziger die een kaartje had van Doeksen, zich per abuis bij het loket van zijn rederij meldde. "Dat hebben we een paar keer gehad. Als die mensen hun boot dreigen te missen, sturen we ze niet terug, maar nemen we ze gratis mee."

"Doeksen moet ophouden met het voeren van een hetze tegen die man", zegt Haantjes over de waarschuwingen over de 'OV-goeroe'. "Wouters vindt het gewoon leuk om folders met diensttijden van trein, bus en van ons uit te delen. Ieder zijn hobby." Wouters is niet bij de EVT in dienst, benadrukt Haantjes. "Hij is een vrijwilliger en doet het prima. Als dat niet zo was, hadden wij hem wel gevraagd ermee te stoppen."

Haantjes beschuldigt zijn concurrent Doeksen eveneens van vuil spel. "Als klanten van de EVT bij de balie van Doeksen komen, zeggen de baliemedewerksters dat ze niet weten waar de EVT is. Ook zeggen ze soms dat we helemaal niet bestaan", weet Haantjes.

Velds van Doeksen bevestigt dat de baliemedewerkers opdracht hebben gekregen geen vragen over de EVT te beantwoorden.

"Wij melden dan dat we over de EVT geen informatie hebben, dat is ons beleid. Op die manier kunnen we ook geen verkeerde informatie over de concurrent geven. Iets wat EVT dus wel doet." (GPD)