Sleepboot Kustwacht rijp voor de sloop

Gepubliceerd op 8 september 2009Veiligheid, Verkeer en VervoerAangemaakt door Leeuwarder Courant

VLIELAND - Sleepboot De Waker, waarvan gisteravond op zee de machinekamer uitbrandde, moet als verloren worden beschouwd.

"Het was een forse brand en de vraag is of zo'n oud schip de reparatie wel waard is", aldus een woordvoerder van de Kustwacht. "Ik ben er niet gerust op."

De sleepboot werd in 1977 in de vaart genomen en zou over drie jaar worden vervangen. Greenpeace kocht de sleper in 1990 en noemde haar Solo. Sinds 1995 vaart de Kustwacht met het schip. Boven windkracht 5 vaart De Waker standaard op zee om assistentie te kunnen verlenen aan schepen in nood.

De historische zeesleepboot Holland voer in de buurt op het moment dat de brand uitbrak. "Wij zijn direct omgekeerd en hebben de twaalf mensen aan boord genomen", zegt Ton Schoonhoff van de Holland.
Om te voorkomen dat het schip zou kapseizen of zinken hielden bergings- en reddingsboten de scheepswand koel door er water op te spuiten. Hiermee werd voorkomen dat er tonnen brandstof in het water kwam. De Waker was volgetankt om dagen op zee te kunnen verblijven.

De brandweer van Terschelling en de Koninklijke Marine hadden grote moeite het vuur te bedwingen. Door de hitte en de enorme rookontwikkeling was de machinekamer moeilijk toegankelijk. Bij de pogingen de brand te blussen liepen enkele bemanningsleden ademhalingsmoeilijkheden op. Zij werden opgevangen in de Holland. Later op de avond zijn de twaalf bemanningsleden naar Den Helder gebracht.

Op het moment dat de brand uitbrak, voer het schip boven de Waddeneilanden om vissersboten te controleren op bemanningspapieren. Aan boord waren medewerkers van het Korps Landelijke Politie Diensten.