Reddingboten buitenspel door ijsgang

Gepubliceerd op 2 januari 2009Veiligheid, Verkeer en VervoerAangemaakt door Dagblad v/h Noorden

LAUWERSOOG - Bij ijsgang op zee kunnen de pijlsnelle schepen met moderne waterjetaandrijving (topsnelheid meer dan 30 knopen) van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) al gauw niet meer uitvaren. De redders moeten dan teruggrijpen op antieke vaartuigen voor hulp bij calamiteiten. Bij KNRM-station Lauwersoog is daarom de al jaren gepensioneerde reddingboot Gebroeders Luden weer paraat.

Het schip komt niet alleen tijdelijk in actie voor reddingen op zee, maar ook voor het patiëntenvervoer tussen Schiermonnikoog en het vaste land. De reddingboot van het eiland, de Koning Willem I, is namelijk evenals de Annie Jacoba Visser van Lauwersoog gevangen in het ijs. Ziekenvervoer kan het schip daardoor niet uitvoeren wanneer helikopters vanwege dichte mist aan de grond moeten blijven. Ook de reddingboten van Ameland en Den Oever zijn buiten dienst.

"De oudjes doen het nog goed", zegt Bert de Boer, coördinerend schipper van KNRM-station Lauwersoog. De Gebroeders Luden deed van 1965 tot 1996 voor de KNRM dienst op Lauwersoog. Het vaartuig wordt nu door een stichting beheerd als museumschip. Met een topsnelheid van zes knopen is het weliswaar te langzaam geworden voor het gewone reddingwerk, maar met zijn sterke romp en zijn schroefaandrijving is de Gebroeders Luden wel in staat ondanks ijsgang uit te varen. De Boer zegt dat op de Eems nu bijvoorbeeld al ijsschotsen zijn gesignaleerd met een dikte van 40 tot 50 centimeter.

Zodra de zee ijsvrij is, kunnen de moderne waterjetreddingboten het werk weer overnemen. Maar het kan wel even duren voordat het zover is, veronderstelt De Boer. "Als de vorst doorzet, kan deze situatie misschien wel een week of drie aanhouden." Het schip heeft ook deze zomer al enkele dagen dienst gedaan voor de KNRM. Toen was de reddingboot van Schiermonnikoog uit de vaart door technische problemen. "Wij zijn er hartstikke blij mee dat wij een beroep kunnen doen op de oude schepen", zegt KNRM-woordvoerster Janneke Stokroos. Om de hulpverlening bij ijsgang zeker te stellen, heeft de KNRM volgens directeur Roemer Boogaard ook afspraken gemaakt met de beheerders van andere oude reddingboten zoals de Johanna Louisa in IJmuiden en de Javazee en Tjerck Hiddes in Den Helder.