Doeksen tegen bemoeienis rechtbank
WEST-TERSCHELLING - Rederij Doeksen verwijt de rechtbank in Leeuwarden dat deze zich ten onrechte bemoeit met het gemeentelijk ligplaatsenbeleid op Terschelling.
Doeksenconcurrent EVT had een kort geding aangespannen tegen de gemeente, die een ligplaatsvergunning weigert aan de rederij. De partijen liggen al drie jaar met elkaar in de clinch. Het college moet nu voor 15 augustus opnieuw een besluit nemen over de vergunningsaanvraag.
Tot dit moment heeft EVT vergunning om de voormalige ligplaats van de Koegelwieck in te nemen. De rederij mag hier ook passagiers van en aan boord laten. Doeksen-directeur Paul Melles: "De EVT mag nu, wat Doeksen niet meer mocht." Volgens hem zou de rechter slechts het gemeentelijk beleid moeten toetsen. "Maar hij zit nu ook te wroeten in dat beleid."
EVT heeft nu voor zijn schip Willem Barentsz een ligplaats, maar mag op deze plek niet ontschepen. Hiervoor moet de aanlegbrug worden gebruikt, die ook door Doeksen wordt benut. Dit beperkt EVT in het aantal afvaarten, omdat Doeksen voorrang heeft. Op de Koegelwieck- plek hoeft EVT zich niet aan de zogenoemde venstertijden te houden.
Aanleggen op de door de rechter aangewezen plek is niet zonder haken en ogen, zegt Mellens. Het ponton waarover de passagiers het schip moeten verlaten, is eigendom van Doeksen. En Terschelling mag dan nu formeel eigenaar van de haven zijn, de definitieve overdracht heeft nog steeds niet plaatsgevonden. Ditzelfde geldt ook in Harlingen, waar EVT van Rijkswaterstaat ook een eigen ligplaats heeft gekregen. "We hebben destijds zeven jaar gesoebat over het gebruik van de grond, dus het zal wel even duren voordat dat contract herzien is."
Rederij Doeksen heeft zich steeds terughoudend opgesteld ten opzichte van de publieke uitlatingen van Rederij EVT. De maat lijkt nu vol. Melles:"EVT-directeur Bernard Haantjes roept steeds dat concessiewetgeving nog jaren op zich kan laten wachten. Dat is niet zo. Zowel de Eerste als de Tweede Kamer heeft ermee ingestemd. Het ligt nu bij de Raad van State. Daarna is de weg vrij voor onderhandse gunning aan de zittende rederijen. Dat kan binnen zes weken klaar zijn."
Melles realiseert zich dat EVT daartegen in beroep gaat. "Als het dus nog lang gaat duren, dan komt dat omdat Haantjes bezwaar maakt. Dat is wat anders dan dat de wetgeving op zich laat wachten." Storend vindt hij ook de uitlatingen van EVT dat er veel onvrede zou zijn over Rederij Doeksen. "In het prijsvergelijk wordt klakkeloos vergeleken met onze snelboot. Maar die is wel een kwartier sneller over. En de goedkoopste overtocht is nog steeds met de reguliere veerdienst, op onze Friesland."