Veerdiensten kampen met hoge dieselprijs: Minder extra afvaarten

Gepubliceerd op 29 juli 2008Onderzoek en Monitoring, Sociaal-economisch, Verkeer en VervoerAangemaakt door Leeuwarder Courant

HARLINGEN De hoge brandstofprijzen liggen de veerdiensten naar de Waddeneilanden zwaar op de maag. De prijsverdubbeling drukt flink op de exploitatie. Het openbaar dienstcontract verbiedt de reders prijsstijgingen direct door te bereken naar de passagiers.

"We beraden ons op stappen", laat directeur Paul Melles van Rederij Doeksen weten.
"Wij zoeken het in efficiëntie", vertelt Ger van Langen van Rederij Wagenborg."

De bootdienst op Ameland en Schiermonnikoog probeert bij het plannen van reserveringen de extra afvaarten zoveel mogelijk te combineren. "De boten naar Ameland gebruiken 400 tot 450 liter diesel per uur", legt Van Langen uit. "De schepen varen 5600 keer per jaar. Het gaat dus om enorme hoeveelheden." In de afspraken met de gemeenten en het rijk hebben de Wadveren zich verplicht de prijsindex van het openbaar vervoer te volgen. "Daar zit wel een brandstofcomponent in, maar die is wat lager dan wij zouden willen", zegt Van Langen. Doeksen investeerde recent in nieuwe schepen voor de diensten op Vlieland en Terschelling. De nieuwe snelboot Tiger is groter en dus niet zuiniger, geeft Melles toe. "Maar de Tiger heeft wel een grotere capaciteit, dus dat kunnen we bedrijfseconomisch wel verantwoorden. In de minder drukke periodes zet Doeksen de Koegelwieck in.

Binnen twee jaar staat de Midsland op de nominatie voor vervanging. De rederij kijkt daarbij nadrukkelijk naar nieuwe aanstuwingstechnieken, zoals het gebruik van vliegers. "Wij hebben contact met Wubbo Ockels", aldus Paul Melles.

De uitvinder, professor en voormalige ruimtevaarder wil veerboten met elektromotoren uitrusten. Dat scheelt minstens de helft van de CO2-uitstoot, aldus Ockels.
Hij heeft octrooi aangevraagd op een accu, zo zwaar en zo groot als een vrachtwagencontainer van 15.000 kilo. Dat concept moet de elektrische aandrijving van grote schepen mogelijk maken, hoopt Ockels.
Gasgestookte energiecentrales, die de stroom leveren, stoten weliswaar ook CO2 uit, maar zijn veel efficiënter dan dieselscheepsmotoren, stelt de uitvinder.
In de toekomst kunnen de accu's met energie uit duurzame bronnen (wind, zon, water) worden gevuld. De bestaande dieselmotoren kunnen als reserve aan boord blijven en de elektrische aandrijving bij storm eventueel bekrachtigen.