Het 'merk' Oerol kan de wereld over

Gepubliceerd op 23 juni 2008Overig, RecreatieAangemaakt door Leeuwarder Courant (Kirsten van Santen)

Oerol is een merk geworden, beaamt Joop Mulder, artistiek leider van het eilander festival. Ieder jaar weer melden zich Europese steden en landen met de vraag of Oerol 'iets' bij hen wil organiseren.

West-Terschelling - Vlieland, Ibiza of New York: het 'merk' Oerol is klaar om de wereld over te gaan. Het tiendaagse locatietheaterfestival, dat gisteren op het Groene Strand op Terschelling werd afgesloten (wegens de hevige wind werden de vuurwerkshow en het optreden van onder meer Nynke Laverman en de Spaanse gitarist Paco Fernandez op het laatste moment afgelast), krijgt veel aanvragen uit het buitenland.
Artistiek leider Joop Mulder: "We moeten zorgvuldige afwegingen maken." Oerol is een merk geworden, een concept, beaamt Mulder vlak voor de sluiting van de zevenentwintigste editie van het festival. Steevast melden zich na het festival buitenlandse organisatoren met de vraag of Oerol 'iets' bij hen wil organiseren. Mulder weet wel waarom: niemand weet meer dan hij en zijn organisatie over het produceren en tonen van locatietheater in festivalvorm.

Vooralsnog willen Mulder en zijn team niet op alle buitenlandse aanvragen ingaan. Centraal staat het evenement op Terschelling. Maar deze week bezocht een delegatie New Yorkers het Oerolfestival - mogelijk gaat Joop Mulder volgend jaar een evenement op Governors Island, even buiten Manhattan, leiden ter gelegenheid van de viering van vierhonderd jaar Nederlands- Amerikaanse betrekkingen.

De Amerikanen toonden zich deze week erg onder de indruk van 'Het verdronken dorp', een hilarische zogenaamde archeologische opgraving, geproduceerd door een Vlaams theatergezelschap. Mulder mijmert naar eigen zeggen onder meer over een eenmalige 'Oerolachtige gebeurtenis' op Ibiza, het eiland waar hij afgelopen jaar, tijdens zijn burn-out, op vertoefde.

Ook de wereldberoemde gitarist Paco Fernandez zou er graag iets met Oerol willen doen. "Voorlopig een pure fantasie", lacht Mulder. "Iets waar we alleen maar van dromen." Dit jaar trok het zeventwintigste Oerolfestival bijna 55.000 mensen - ongeveer hetzelfde aantal als vorig jaar. Deze bezoekers moeten het allemaal hebben gemerkt: er waren veel minder lange rijen dan vorig jaar.

Dat komt doordat de organisatie 10.000 kaarten (in totaal 110.000) extra in de verkoop deed, ook via internet. Zakelijk leider Janneke Staarink: "We hoefden nu niemand meer teleur te stellen. Het was precies goed zo." Mulder heeft sterk de indruk dat zijn festival meer jongeren dan voorgaande jaren trekt. Dat komt volgens hem door de grote hoeveelheid jonge theatermakers die dit jaar, onder meer in de werkplaats en in het productieplatform, een kans kregen.

"Het is belangrijk dat er jeugd op af komt. Zij zijn de toekomst... ik behoor al tot de 'oude' Oerol-generatie." Desalniettemin is Mulder ook volgend jaar weer van de partij, samen met de Amersfoortse programmeur Kees Lesuis, die zich inmiddels op het eiland heeft gevestigd. In 2009 hoopt Mulder samen te werken met onder meer het Noord-Nederlands Toneel, Tryater en Theater De Appel. De Appel is van plan een lokatiestuk over een file te brengen, waarvoor op de Noordvaarder een stuk zesbaansweg gebouwd moet worden.

Ook wil Mulder dat er nogmaals een theatermaker van naam en faam naar het eiland komt om met jonge makers een productie neer te zetten, net zoals dit jaar het geval was met Robert Wilson, Boukje Schweigman en Theun Mosk die de succesvolle vertraagde theaterwandeling 'Walking' maakten. 'Walking' was er alle tien dagen van het festival, en hij was steevast uitverkocht.