Friese haven moet aantrekkelijker voor toerist

Gepubliceerd op 28 april 2008RecreatieAangemaakt door Leeuwarder Courant

AKKRUM - De havens van Friesland moeten aantrekkelijker worden voor bootjesmensen. De invalspoorten moeten worden gemoderniseerd, zodat watersporters voor Friesland kiezen in plaats van concurrent Noord-Holland.

Dat zegt Jaap Goos, leider van het Friese Merenproject. De eerste fase van het project, dat liep van 2001 tot en met 2008, was bedoeld om de provincie beter bevaarbaar te maken. Er werden vijf aquaducten gebouwd, vaarroutes verdiept, bruggen verhoogd en er kwamen bijna duizend extra aanlegplaatsen bij. In de tweede en laatste fase moet de 'weg' naar de provincie aantrekkelijker worden gemaakt.

"Zodat de toeristen hier meer geld uitgeven. En dat doen ze alleen als ze hier naartoe willen komen en het naar hun zin hebben", zegt Goos. Onderzoek moet uitwijzen of de Friese havens langs de Waddenzee, het IJsselmeer en Tjeukemeer nog wel aan de eisen van de waterrecreanten voldoen. De sluis bij Stavoren wordt al uitgebreid, maar mogelijk is bij meerdere invalspoorten te weinig capaciteit. Een recreant pikt wachttijden van langer dan een uur niet. Er zullen meer aanlegsteigers moeten komen en verder worden de sanitaire voorzieningen als douches en toiletten onder de loep genomen. Daarnaast kijkt 'Friese Meren' of de Turfroute, de vaarroute door Zuidoost-Friesland, kan worden verdiept. Goos: "Nu kunnen er boten varen met een diepte van maximaal 1.10 meter. Als de vaarten 20 centimeter dieper worden, kunnen er grotere motorboten doorheen" Ook moet het voor watersporters makkelijker worden om van het Lauwersmeer naar het IJsselmeer te varen.

"Vooral de bruggetjes in Leeuwarden zijn een crime", zegt Goos. Oplossingen voor het lange wachten zijn het verhogen van de bruggen, het plaatsen van een aquaduct of een vaarroute om de oostkant van Leeuwarden. In de provinciale staten wordt nog gediscussieerd over de tweede fase van het project, dat ongeveer 150 miljoen Euro zal gaan kosten. De zeven jaar durende eerste fase kostte 345 miljoen Euro. Het CDA vraagt zich af of het project de miljoenen wel waard is. "Komen de arbeidsplaatsen die ons beloofd zijn", vraagt Ad van der Ham zich af. Volgens gedeputeerde Jannewietske de Vries blijkt uit een tussenmeting dat het project duizend banen oplevert. Maar een echte meting en evaluatie kan volgens De Vries pas in 2015. "Dan binne de projekten ôfrûne en de ûndernimmers folle fierder. No bringe se it wurk op gong." Het toerisme is afgelopen jaar toegenomen met 10 procent, voegt De Vries toe. "Better as it lanlik gemiddelde fan 6,8 persint."

Bert Kuiper, burgemeester van Skarsterlân, vindt dat de Staten op moeten houden met discussiëren. "De tweede fase moet doorgaan. De ondernemers, de bewoners en recreanten zijn enthousiast. De beweging komt nu goed op gang. Dan kun je er niet zomaar mee stoppen", vindt Kuiper. De eerste fase van het Friese Merenproject werd zaterdag symbolisch afgesloten. Genodigden als politici en gedeputeerde Jannewietske de Vries voeren langs verschillende afgeronde projecten in Akkrum, Terherne, Langweer en Sneek. Een promotieteam met acteur Geert Hoes deelde langs de vaarroute waterflesjes uit met de tekst 'Hou je van water, dan kom je naar Fryslân'.