Hoe eigen is de Eigen Veerdienst Terschelling?
De nieuwe veerdienst naar Terschelling trekt veel passagiers. Toch vertrouwen niet alle Terschellingers de strijd tegen het monopolie van Rederij Doeksen.
Vrolijk toeteren en wuiven. De kapiteins van Rederij Doeksen lijken goed te kunnen met hun collega van de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT). Op zee is het een en al vriendelijkheid. De eerste week verliep succesvol. Vrijdagmiddag bracht de Stortemelk van EVT een dikke 150 passagiers van Harlingen naar Terschelling. Tot voorbij Zwolle kwamen de badgasten op het gratis bootkaartje af. De openingsstunt duurt tot 31 augustus. Daarna kost een enkeltje bij EVT 8 of 12 euro (snelboot). Doeksen vraagt voor dezelfde tocht 12,40 of 19,40 euro. De nieuwe reder lijkt dus kansrijk. Toch heeft de EVT de eerste slag om de passagiers verloren. Initiatiefnemer Bernard Haantjes wilde voor het Oerolfestival beginnen.
Die ambitie sneuvelde jammerlijk. Fietsenmiljonair Haantjes en consorten moesten met lede ogen toezien hoe hun voor 2 miljoen euro aangekochte snelboot aan de kade bleef liggen, terwijl Doeksen deze zomer goud geld verdiende. Pas op de valreep van het seizoen lukte het de EVT de zo breedsprakig aangekondigde lijndienst daadwerkelijk te starten. En dan ook nog in sterk vermagerde vorm. Het is de vraag hoelang de eigen veerdienst zal kunnen varen. Het rijk schaaft nog altijd aan de concessie, die Doeksen vijftien jaar het alleenrecht op het passagiersvervoer naar Terschelling en Vlieland moet bieden.
Die lang geleden beklonken deal werd dit voorjaar nog eens onderstreept door staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer). Er circuleert een nieuw conceptconvenant, waarin de rijksjuristen maar liefst anderhalf kantje hebben ingeruimd voor het verwoorden van deze belofte. De EVT-advocaten zullen het rijk met Europese regels om de oren slaan: Brussel verbiedt een onderhandse gunning. Een veerdienst voor de eilanders, daar zou heel Terschelling achter moeten staan. Toch is dat niet zo.
De grote vraag blijft: hoe eigen wordt die Eigen Veerdienst Terschelling? Haantjes legt maar niet uit hoe toekomstige aandeelhouders straks invloed kunnen uitoefenen op de besloten vennootschap EVT. Die vaagheid breekt hem op. De Terschellingers weten nog hoe die handige zakenman de VVV-naam voor zijn eigen internetsite kaapte. En de critici herinneren zich ook hoe vurig de fietsverhuurder zijn eigen bijnamonopolie op het Havenplein verdedigde. Welke idealen hem ook drijven, in de ogen van veel van zijn eilandgenoten blijft hij de gewiekste ondernemer. Het zal heel moeilijk worden voor Haantjes om op Terschelling voldoende daadkracht op te bouwen.