Verboden monopoliepositie rederij Doeksen blijft bestaan
WEST-TERSCHELLING - Het lukt Rijkswaterstaat maar niet om het medegebruik van de veerbootinrichtingen in de havens van West-Terschelling, Vlieland en Harlingen te regelen.
Daarmee blijft de door Europese regelgeving verboden monopoliepositie van Rederij Doeksen in de praktijk gehandhaafd. Een vergadering van de 'botencommissie' heeft deze week geen schot in de zaak gebracht.
Het blijft vooralsnog onduidelijk vanaf wanneer andere reders toegang krijgen tot de afmeerinstallaties van het rijk. Districtshoofd Kees Tilma van Rijkswaterstaat acht het niet het juiste moment om daar publiekelijk iets over te zeggen. Formeel had het medegebruik van de getijdenbruggen al in 2000 geregeld moeten zijn.
,,Ik heb in 2003 een aanvraag ingediend, maar ik kan nog steeds niet bij die bruggen'', zegt Fred Lakeman van Waddentransport. Toen de vrachtvervoerder in februari op Vlieland voertuigen wilde lossen, weigerden medewerkers van Doeksen hem de sleutels te geven. Tilma benadrukt nog maar eens dat de veerinrichtingen wel degelijk rijkseigendom zijn.
,,Waarom heeft Rijkswaterstaat de sleutels dan niet?'', vraagt Lakeman zich af. Volgens hem zijn de betrokken partijen allemaal doodsbenauwd voor concurrentie. Vertegenwoordigers van Doeksen, Rijkswaterstaat en de gemeenten Vlieland en Terschelling spraken vorige week met elkaar in de botencommissie.
Wie krijgt er straks voorrang bij die getijdenbruggen? Visser constateert dat de rijksambtenaren zichtbaar met het onderwerp worstelen. ,,Ze hebben de praktische invulling nog niet goed doordacht. Dat wij bijvoorbeeld zomers 25.000 mensen op het eiland hebben en dat onze supermarkten bevoorraad moeten worden, daar hebben ze nooit bij stilgestaan.''
Terschelling is het enige eiland dat het openbaar dienstcontract voor de veerdiensten nog niet heeft getekend. De raad weigerde, omdat ze de EVT een kans wil geven.
Deze nieuwe Terschellinger rederij heeft in Noorwegen inmiddels een bod gedaan op een snelboot. ,,De EVT ijvert ook voor een tweede brug. Die willen wij wel financieren, die dingen zijn niet zo duur.''
Volgens Haantjes is de komst van een tweede veerdienst naar Vlieland en Terschelling hoe dan ook onontkoombaar.