'Spel van Lenie 't Hart schaadt hele dorp'

Gepubliceerd op 22 november 2007Recreatie, Sociaal-economisch, Voorlichting en educatieAangemaakt door Dagblad van het Noorden

En wéér zingt het rond in kranten, op de radio en televisie:de kans dat Lenie 't Hart vertrekt uit Pieterburen wordt steeds groter.

Nu wordt zelfs geroepen dat ze 'gekozen' heeft voor Delfzijl, terwijl er niks meer gebeurd is dan het indienen van een aanvraag voor geld uit het Waddenfonds, waarbij de garantstelling van Delfzijl ze de net zo makkelijk tijdelijke status van 'goede kanshebber' oplevert. Ondernemers in Pieterburen zijn alle verhalen over de crèche spuugzat.
 
Pieterburen - De ondernemers in Pieterburen zijn alle geruchten en verhalen over de mogelijke verhuizing van de zeehondencrèche uit hun dorp echt beu. Iedereen in Pieterburen weet volgens Annemarie Smits, voorzitter van de ondernemersvereniging Pieterburen, dat Lenie gewoon gaat bijbouwen in Pieterburen en met een continue spel bezig is om partijen tegen elkaar uit te spelen, om zo het onderste uit de kan te krijgen. Als ondernemer is dat ook heel begrijpelijk, ze wil het beste voor haar bedrijf en de beste onderhandelingspositie in de richting van de gemeente De Marne. Als er één pr-vrouw is, dan is het Lenie wel." Wat Smits stoort is dat iedere stap in dat spel breed wordt uitgemeten in de media en iedere keer weer de mogelijke verhuizing in beeld komt. "Dat heeft een negatief effect op alle ondernemers hier. Mensen zien de toekomst somber, sluiten hun winkels en zo wordt het dorp al onaantrekkelijker voor toekomstige investeerders, want wie gaat er nu nog een bedrijf vestigen in Pieterburen, als je weet dat de attractie die zorgt voor de meeste bezoekers misschien weggaat. En iedere keer als die kans weer genoemd wordt, wordt de schade groter. Lenies spel helpt zo het hele dorp om zeep." Smits heeft ook moeite met het steeds terugkerende verhaal dat de ondernemers in het dorp zouden 'profiteren' van de aanwezigheid. "Hoezo profiteren? Als ergens een Albert Heijn komt, dan heeft de naastgelegen sigarenboer daar ook klanten van, dat is toch geen profiteren? Dat is ondernemersschap, ook als je je in de buurt van een publiekstrekker vestigt. Elke stap die het grote bedrijf zet is van invloed op de omliggende bedrijven. Toen de crèche besloot entree te heffen, vroeger was de toegang gratis, was dat direct merkbaar aan het aantal bezoekers bij de andere bedrijven, het was gelijk echt een stuk stiller en alle verhalen over verhuizing geven onrust."