Snel aanpak van vaargeul naar Ameland
Extra baggeren maakt eind aan vertraging veerboot
Holwerd/Ameland - Versmallingen en ondiepten in de vaargeul tussen Holwerd en Ameland hinderen de veerboten van rederij Wagenborg. De passagiersdienst loopt hierdoor vertraging op. Directeur Ger van Langen vindt bovendien dat er sprake is van een gevaarlijke situatie. Volgens Rijkswaterstaat worden nu echter extra baggermachines ingezet en komt het eind van de problemen in zicht. Een woordvoerder van Rijkswaterstaat erkent dat de baggerklus 'is onderschat' door aanvankelijk maar één hopperzuiger te gebruiken. "Er had eerder meer baggercapaciteit moeten worden ingezet", stelt hij. Inmiddels is de aannemer die het werk voor Rijkswaterstaat uitvoert aan een inhaalslag begonnen. Een extra baggermachine is ingezet bij Holwerd en morgen arriveert er nog een. Voorts komt er volgens Rijkswaterstaat volgende week nog een baggermachine bij. "De aannemer doet zijn uiterste best en zet er vaart achter. Voor zover wij dat nu kunnen inschatten, zijn de problemen met de vaargeul over enkele weken voorbij." Wagenborg-directeur Van Langen verklaart dat samen met Rijkswaterstaat wordt gezocht naar een oplossing die verder gaat dan de huidige aanpak. "Een mogelijkheid is bijvoorbeeld er een extra baggerbedrijf bij te halen", stelt hij. De huidige vaaromstandigheden vindt Van Langen onaanvaardbaar. De doorvaart is volgens hem al het hele jaar niet aan de maat. Van Langen: "De minimale vaarwegafmetingen worden niet gehaald. Daardoor staat de veiligheid onder druk. Onze schepen moeten elkaar in het zomerseizoen goed kunnen passeren, maar dat is nu bijna nergens mogelijk. Het gebrek aan diepgang is ook slecht voor het milieu. De hoofdmotoren van de veerboten verbruiken twintig procent meer brandstof om door het slib te kunnen komen. Tevens wordt hierbij verf van de bodem van de schepen geschuurd." Het dichtslibben van de vaargeul wijt Van Langen niet aan ongunstige weersomstandigheden. Hij gaat er vanuit dat het probleem wordt verergerd door het kantelen van het zogeheten wantij tussen Holwerd en Ameland. Van Langen: "Daardoor heb je steeds minder waterbeweging bij Holwerd en meer afzetting van sediment."
Schier
De veerverbinding Lauwersoog-Schiermonnikoog kampt niet met soortgelijke problemen. Alleen bij extreem laag water kan daar wel eens een half uur vertraging ontstaan, zegt Jaap Dijkstra uit Anjum, havenmeester in Lauwersoog. Van Langen: "Er is wel onderhoud nodig, maar dat hoeft niet acuut te gebeuren."