Rederij wil boeken als EasyJet

Gepubliceerd op 27 maart 2007Recreatie, Sociaal-economisch, Verkeer en VervoerAangemaakt door Dagblad van het Noorden (Jaap Hellinga)

Rederij Doeksen wil variatie aanbrengen in de prijzen van bootkaartjes naar Vlieland en Terschelling.

De drukke middagboten moeten duurder worden dan bijvoorbeeld de impopulaire ochtendboten. Zo hoopt de veerdienst in het kielzog van prijsvechters als luchtvaartmaatschappijen Ryanair en EasyJet zijn klanten van dienst te zijn. Directeur Paul Melles legt uit.


Waarom wil Doeksen de tarieven omgooien? "Het is bedoeld om het comfort aan boord te verbeteren. De middagboten puilen nu vaak uit, terwijl de avondboot met anderhalve paardenkop aan boord moet uitvaren. Niet rendabel.'' Wordt de rederij er financieel beter van? "Het is niet bedoeld om omzet te genereren. Ik denk dat mensen wel snappen dat de zesduizend passagiers die we voor een weekend naar het eiland brengen, niet allemaal op zondagmiddag terug kunnen brengen.'' Merken de reizigers nu al iets? "Wie op internet of bij het loket een kaartje koopt, moet nu al aangeven wanneer hij of zij retour wil. Dat is met het oog op de veranderingen.'' Zijn de klanten tevreden? "We krijgen veel reacties. Niet allemaal positief. Van vaste gasten kan ik het me wel voorstellen, maar in de luchtvaart is het heel gewoon, en ook de hotels willen van te voren weten wanneer je weer vertrekt.'' Kun je straks niet meer een extra dagje aan je vakantie vast plakken? "Je kunt je terugvaart altijd wijzigen, maar dan moet je wel op tijd bellen. We hebben speciaal daarvoor ons contactcentrum op Terschelling uitgebreid.'' Wanneer wordt het nieuwe prijzensysteem ingevoerd? "Het is op dit moment nog niet veel meer dan een idee dat verder uitgewerkt moet worden. Op zijn vroegst in 2008." Wat scheelt het de passagiers straks in de beurs? "Dat kunnen we niet zomaar eenzijdig bepalen. We moeten voor de bootprijzen met de gemeenten en het rijk om tafel. De middagboten mogen niet te duur worden.'' Gaat het werken? "Ik denk het wel. Mensen die nu bij ons op internet een kaartje bestellen, krijgen 5 procent korting. Ze zijn daar toch wel erg enthousiast over en dan scheelt het maar een euro of twee.''