Reddingsplan fameuze reddingboot Insulinde

Gepubliceerd op 24 september 2007OverigAangemaakt door Leeuwarder Courant

DEN HELDER - De legendarische reddingboot Insulinde, waarmee tot 1965 vanuit Oostmahorn talloze acties op zee zijn verricht, behoeft een flinke opknapbeurt.

Het 19 meter lange vaartuig lag de laatste jaren voor de wal bij het Nationaal Reddingmuseum in Den Helder en staat sinds kort op het droge. Er worden nu sponsors gezocht voor de restauratie, die naar schatting €100.000 kost.

,,Het is niet zo dat de boot zelf niet meer te redden zou zijn als er niet snel wordt ingegrepen. Ze verkeert, gezien haar leeftijd, zelfs nog in een redelijk goede conditie. Al wekt het schip die indruk zo op het eerste oog niet", moet museumdirecteur Hans Stapel erkennen. Voorbijgangers vinden het maar een bak roest.

Vooral rond de rubberen rand van de boot zit veel roest. Hier en daar moeten stukken scheepshuid worden vervangen, zo dun is het ijzer daar geworden. Ook binnen zal er heel wat gerepareerd en in oude luister hersteld dienen te worden. Vrijwilligers rond het Helderse museum voeren het karwei uit. Ze denken er 3500 manuren in te steken en er in 2010 mee klaar te zijn.

Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam, de vorige eigenaar, beet zich er eerder op stuk. Dat becijferde de restauratie op enkele tonnen. Het wist het geld niet op tafel te krijgen. Het reddingmuseum kreeg de beroemde boot in 2005 voor het symbolische bedrag van €1 in handen. Door zelfwerkzaamheid en een gerichte sponsoractie hopen ze in Den Helder wel succes te boeken.

De Insulinde, gebouwd in 1927, was de eerste zelfrichtende stalen reddingboot ter wereld. Schipper Mees Toxopeus verwierf er internationale bekendheid mee. Met de boot zijn op de Noord- en Waddenzee in totaal liefst 332 personen gered. De komende herstelbeurt is overigens niet de eerste. Ruim een halve eeuw terug werd er ook al eentje uitgevoerd. Na een geldinzamelingsactie van de Leeuwarder Courant onder de Friese bevolking.