Positief advies voor samenwerkingsproject van de Stichting Waddencentra

Gepubliceerd op 12 januari 2007Overheid, Recreatie, Voorlichting en educatieAangemaakt door Provincie Fryslân

Het gebiedsplatform Waddeneilanden stelt Gedeputeerde Staten voor om een bijdrage van € 7.000 uit de Europese LEADER+-regeling beschikbaar te stellen voor het opstellen van een plan van aanpak voor de Waddencentra.

Dit onder de naam Waddencentra werken aan de toekomst.
De bezoekerscentra van de vijf Waddeneilanden werken sinds vorige zomer samen in de Stichting Waddencentra. De Stichting wil met het plan van aanpak twee doelen bereiken. Ten eerste wil zij een toekomstplan voor de vijf centra maken. Hiermee kan een kwaliteitsimpuls van de centra worden bereikt. Per bezoekerscentrum wordt gekeken wat al gerealiseerd is en wat nog moet worden verbeterd. Ten tweede wil de Stichting samenwerking met de ‘waddengerichte’ centra aan de wal gaan zoeken. De Stichting gaat het initiatief nemen tot een ‘projectendag’, waarbij zij haar ideeën gaat voorleggen en kijkt naar mogelijkheden om projecten gezamenlijk uit te voeren.
Het project wordt in 2007 uitgevoerd. Het opstellen van het plan van aanpak kost € 13.000.

Plattelânsprojekten
De belangrijkste taak van het Gebiedsplatform Waddeneilanden is het adviseren van het college van Gedeputeerde Staten van Fryslân over de projectvoorstellen die uit dit gebied komen. Het Gebiedsplatform bestaat uit bestuurlijke vertegenwoordigers van gemeenten en uit themadeskundigen uit het gebied. De provincie Fryslân is in 2001 gestart met Plattelânsprojekten om een impuls te geven aan projecten op het platteland. Plattelânsprojekten staat voor de gebiedsgerichte aanpak in Fryslân. Deze aanpak heeft twee pijlers: goede projectideeën en subsidies bij elkaar brengen en het bevorderen van de samenwerking tussen inwoners, organisaties en overheden. In elk van de gebieden is een gebiedsplatform (op de Waddeneilanden ook wel ‘LAG’ genaamd) opgericht.


Bijlage bij persbericht

Innovation Island Terschelling
De Stichting Evenementen Terschelling heeft het initiatief genomen om met diverse partners op het eiland (ondermeer de Recreatie ondernemers, de Gemeente Terschelling, VVV, Rederij Doeksen, Staatsbosbeheer, Rijkswaterstaat) te komen tot een betere samenwerking. De bedoeling is dat gezamenlijk nieuwe producten worden ontwikkeld. Als eerste wordt gedacht aan een promotietour op een veerboot langs diverse grote steden in de randstad. Het project wordt dit voorjaar uitgevoerd. Er moeten aan het eind van de projectperiode op zijn minst drie concrete ideeën of producten ontwikkeld zijn. Het platform heeft daarbij aangegeven dat één van de die projecten ook overdraagbaar moet zijn naar de andere eilanden.
Het platform stelt een bijdrage van € 10.000,- aan Europees LEADER+-geld beschikbaar en een bedrag van € 17.000,- aan provinciale cofinanciering. Uiteraard dragen ook de ondernemers, de Gemeente en eilander organisaties zelf fors bij. Het project kost € 82.000.

Nordic Walking Ameland
Nordic Walking is meer dan een hype. Op Ameland is al een vrij grote groep actief en de VVV en andere instanties hebben het plan opgevat om deze bewegingsactiviteit een plek te geven binnen ‘het Amelander product’. De VVV Ameland gaat meerdere routes op het eiland ontwikkelen over bestaande (voet)paden. De startpunten ervan liggen in de dorpen. Een duidelijke routing is erg belangrijk en de VVV kiest voor de internationale bebording. Het project betreft het ontwikkelen, uitzetten, beborden en op de kaart zetten van diverse routes. Dat kost € 16.110, waarvan de Europese LEADER+-regeling € 5.788 gaat bijdragen. De Gemeente Ameland, Staatsbosbeheer en de VVV betalen het resterende. Het project wordt dit jaar uitgevoerd

Terschellinger boeren in beeld
Onder de vleugels van de Vereniging Agrarisch Belang Terschelling gaat de werkgroep Duurzame Landbouw aan de slag met een promotieplan voor de agrarische sector op het eiland. Dit plan bestaat uit meerdere onderdelen. Eerste onderdeel is het maken van een boek over de huidige Terschellinger boeren. Via interviews en foto’s wordt een beeld geschetst van de huidige boerenstand op het eiland. Tweede onderdeel is het opzetten van een tentoonstelling in onder meer het Landbouwmuseum in Hoorn. De tentoonstelling is gericht op de toerist. Daarnaast komt er een website en worden ook andere vormen van publiciteit gezocht om het belang van agrarisch Terschelling – ook voor het natuurbeheer en toerisme - te benadrukken. Het project wordt in 2007 uitgevoerd.
De kosten zijn begroot op € 58.000,-. Het platform heeft een bijdrage van 17.400 uit het provinciale budget Plattelânsbelied voorgesteld.

Ameland als beeldentuin
Al jaren wordt op Ameland de kunstmaand georganiseerd. Met kunst wordt een nieuwe doelgroep naar Ameland getrokken en daarmee wordt tegelijk het toeristisch seizoen verlengd. De meeste badgasten zijn echter nog niet bekend met de kunstmaand. De Gemeente vindt het belangrijk om hier meer aandacht voor te vragen. Dat wordt gedaan door een beeldengroep te plaatsen bij de pier en bij het Gemeentehuis. Het gaat om beelden die bij de laatste editie van de kunstmaand op het eiland zijn geplaatst. De beelden worden een jaar lang in bruikleen genomen en ze worden verplaatst naar de beide zichtlocaties. De VVV gaat de beelden gebruiken in de promotieactiviteiten voor Ameland.
Via LEADER wordt € 8.550 bijgedragen in de kosten, die op € 15.300 zijn begroot. Na de kunstmaand 2007 gaan de beelden terug naar de eigenaar.