Olie uit lekke 'bananenboot' vervuilt Noordzee

Gepubliceerd op 10 november 2007Milieu, Verkeer en VervoerAangemaakt door Leeuwarder Courant

CUXHAVEN - De vrachtboot Duncan Island, die begin deze week boven Terschelling negen containers met bananen verloor, heeft de Noordzee bij Duitsland vervuild met stookolie.

Op het eiland Norderney zijn inmiddels enkele met olie besmeurde vogels aangetroffen. Of deze het slachtoffer zijn geworden van de olie van de Duncan Island wordt momenteel onderzocht. De boot is door de Duitse kustwacht haar de haven van Cuxhaven gedirigeerd en aan de ketting gelegd.

Door de val van de containers van het dek is waarschijnlijk de brandstoftank van het 130 meter lange schip lek geslagen. De brandstoftank heeft een capaciteit van 147.000 liter. Hoeveel daarvan door het gat ter grootte van een voetbal in zee is gestroomd is onduidelijk. De olie is aangespoeld op de stranden van de Duitse eilanden Norderney, Langeoog, Baltrum en Juist.

De duizenden onrijpe bananen die dinsdag aanspoelden op Terschelling en Ameland zijn door het extreem hoge water gisteren vrijwel allemaal in zee verdwenen. ,,Alles is weg'', zag wethouder Nico Oud van Ameland. ,,Er ligt alleen maar schuim op het strand'', zegt Arjen de Boer van Rederij Noordgat op Terschelling.

Politiemensen en de Mobiele Eenheid hebben gisteren een kapotte container met fruit bewaakt. Hij stond op het parkeerterrein bij de strandovergang van Oosterend. Het gerucht ging dat er drugs in de container verstopt zouden zitten. De Boer van Rederij Noordgat lacht. ,,Als je op West-Terschelling een gebroken been hebt, ben je op Oosterend al begraven. Zo gaat dat.''

Er was wel aanleiding voor de controle, zegt een politiemedewerker. ,,Wij bewaken natuurlijk geen bananen.'' Volgens persofficier Henk Mous is het onduidelijk of er bananen in de container zitten. Maar het komt volgens hem wel vaker voor dat er cocaïne tussen bananen verstopt zit. In de haven worden containers daarop gecontroleerd. Dat is bij de container op het Terschellinger strand niet gebeurd.

Rederij Noordgat haalde de resten van de containers donderdag van het strand. Ook in de Eemshaven bij Delfzijl dreven duizenden trossen bananen. Een Duitse reddingsboot wilde donderdagmiddag een van de negen containers die dinsdag van het dek van de Duncan Island in de Noordzee gleden, naar de wal slepen. Vlakbij de kust brak de stalen bak open en belandden de vruchten in zee.

Een aanhangwagen met 1900 bananen is donderdag van Terschelling naar het Dierenpark in Emmen gebracht. Het fruit ligt op zolder te rijpen en wordt daarna aan de apen en olifanten gevoerd. Volgens experts zijn de bananen niet meer te eten, omdat ze urenlang in de relatief koude zee hebben gedreven. De minimumtemperatuur om bananen te bewaren is 13 graden Celsius. Het zeewater is nog geen 12 graden.