'Niemand kan groeispurt Eemshaven nog stoppen'
EEMSHAVEN - Eigenlijk zou commissaris van de koningin Hans Alders gistermiddag de eerste paal slaan voor de nieuwe Borkum-terminal van rederij AG Ems in de Eemshaven. Maar toen hij arriveerde bleek het de laatste te zijn. De heiploeg is alweer klaar. De ontwikkelingen gaan opeens snel in de jarenlang kwakkelende noordelijke zeehaven. "De komende tijd zal het zinderen van de activiteiten in de haven", merkte Alders op. "Er is helemaal niemand die het hier nu nog kan tegenhouden."
De Eemshaven profiteert volgens aanwezige aannemers van wereldwijde belangstelling voor investeringen in havens. "Het is niet uniek wat hier nu gebeurt", zegt projectleider Gert Harmoen van ingenieursbureau Witteveen & Bos uit Deventer. "Maar het zet Groningen wel op de kaart. Deze haven heeft twintig jaar stilgelegen. Er wordt nu ineens ontzettend veel geïnvesteerd." Het ingenieursbureau, dat ervaring heeft in meerdere havens, bedacht een innovatieve techniek waardoor de kades bij de nieuwe terminal vier keer sneller dan normaal gebouwd kunnen worden.
De relatief kleine investering van de Duitse rederij, zes miljoen euro, valt vergeleken met de plannen voor bijvoorbeeld twee grote energiecentrales die de komende jaren gebouwd moeten worden in het niets. "Als het straks doorgaat met die elektriciteitscentrales gaat het hier echt los", zegt directeur Hein Versteegen van BAM Civiel Noordoost. Zijn bedrijf leverde de vijf tot zeven man sterke heiploeg. Mensen uit de regio. "Bij de grote projecten redt je het daar niet meer mee. Dan moeten er specialisten komen. Ook uit het buitenland", zegt Versteegen. "Je praat dan al gauw over duizenden mensen die hier een paar jaar aan het werk zijn."
AG Ems hoopt haar nieuwe terminal volgend jaar in maart in gebruik te kunnen nemen. De terminal biedt een grotere wachtruimte met restaurant, een grotere parkeerplaats voor 3.000 auto's en, door de betere ligging van de nieuwe havenbekken, tien minuten snellere vaarverbinding met Borkum. De nieuwe terminal is hard nodig om de snel groeiende stroom passagiers voor haar veerdiensten op de Duitse waddeneilanden Borkum, Juist, Norderney en Helgoland optimaal te kunnen blijven bedienen. "We zijn vorig jaar met tien procent gegroeid ten opzichte van 2005", zegt bedrijfsleider Rolf Bouwman van AG Ems Nederland. De rederij vervoerde vorig jaar 330.000 passagiers met haar veerboten. Tachtig procent van de passagiers kwam uit Duitsland, maar het aantal Nederlanders dat de Duitse waddeneilanden ontdekt groeit volgens Bouwman. "Drie jaar geleden zijn we met gerichte reclamecampagnes begonnen in Nederland. Daar levert resultaat op."
Directeur Harm Post van Groningen Seaports roemt de voortrekkersrol van AG Ems. Toen niemand nog in de Eemshaven geloofde was de Duitse reder een van de eerste investeerders die tegen de stroom in moest knokken. "Ik moet AG Ems bedanken voor de ambassadeursfunctie die ze altijd vervuld hebben. Ze hebben altijd een voortrekkersrol gehad. Eindelijk komt de Eemshaven op gang, hoor ik tegenwoordig. Maar is dat zo? Eigenlijk niet. Deze haven is nog een baby. De levenscyclus van een haven is een lange. De Moerdijkhaven heeft ook twintig jaar leeg gelegen. Er moet een vliegwiel zijn waardoor de boel op gang komt."