Irritatie over verzet rederij tegen concurrent
DEN HAAG - Het tegenstribbelen van Rederij Doeksen verleidde projectleider Jan Maarten Bakker van Rijkswaterstaat gisteren in de Haagse rechtzaal tot een openhartige uitspraak.
,,Ik ben afhankelijk van mensen die hun goede wil blijven tonen, maar het houdt een keer op.'' Het gesteggel over de veerdiensten naar Vlieland en Terschelling sleept zich nu al jaren voort. Tijdens het kort geding over het medegebruik van de bruggen voor het lossen van auto's en vrachtwagens, presenteerde Doeksen gistermiddag een nieuw obstakel.
Niet alleen de vaartijden van de reguliere passagiersdiensten moeten het medegebruik van derden beperken, de concurrentie mag ook niet tegelijk met de snelboot afmeren. De Koegelwieck ligt weliswaar niet bij de bewuste aanleginstallaties van het rijk, maar haar passagiers lopen volgens Doeksens advocaat Van der Kolk wel het risico door het vrachtverkeer van derden geplet te worden.
De verzekeringen, het beheer van de bruggen, de afgelopen vier jaar bracht de reder steeds nieuwe bezwaren te berde. Vaak gebeurde dat op het allerlaatste moment. Van der Kolk bestreed dat zijn opdrachtge ver de kwestie bewust vertraagt. ,,Het gaat ons eigenlijk ook te langzaam.''
Raadsman Pasma van Rederij Waddentransport dacht daar het zijne van. ,,Doeksen heeft nu het alleenrecht, dat willen ze graag zo houden. Dat optimaliseert de winst.'' Pasma's cliënt Fred Lakeman van Wadden transport ijvert al jaren voor een plekje aan de afmeersteigers van het rijk.
Gisteren, na afloop van de zitting, bracht hij de laatste kermisattracties naar Terschel ling. Gedwongen door het tij moest dat in het holst van de nacht gebeuren. En de kermis moet straks ook weer naar de vaste wal. De transporteur is het lange wachten op een gunstig tij beu en wil toegang tot de getijdenbruggen.
Tenslotte vaart de Noord-Nederland van Doeksen ook af en aan, terwijl die vrachtboot juridisch gezien dezelfde positie heeft als de Terschellinger Bank van Waddentransport, stelt Pasma. De voorrang van Doeksen geldt alleen voor de veerboten.
Van der Kolk bestreed dat. Hij wees erop dat het recent door de Terschellinger gemeenteraad goedgekeurde openbaar dienstcontract nog niet ondertekend is. Formeel geldt dus nog het oude uit 1987, dat de monopoliepositie van Doeksen waarborgt.
Mocht Rijkswaterstaat de eisen van Waddentransport inwilligen, dan is er sprake van con tractbreuk, aldus Van der Kolk. Desnoods komt er een arbitra gezaak. Dat dreigement leverde een hoorbare afkeur bij de aanwezige ambtenaren en juristen van het rijk op. Zo wordt dat dienstcontract ,,een mission impossible'', verzuchtte projectleider Bakker.
,,U hebt het zelf allemaal kunnen aanhoren'', zo hield Pasma de rechter voor. ,,Moet Lakeman, als heel klein schakeltje, daar nou het slachtoffer van worden? Dit kan wel vijftien jaar duren. Als Lakeman met pensioen gaat, krijgt 'ie eindelijk toestemming.''
De rechter doet dinsdag uitspraak.