Extra snelboot Schylge in ruil voor contract
WEST-TERSCHELLING - Rederij Doeksen houdt Terschelling als thuishaven voor de veerboten en neemt een tweede snelboot in de vaart als de gemeenteraad alsnog instemt met een openbaar dienstcontract.
Terschelling wees in juli 2006 dit dienstcontract van de hand. Met name VVD en Plaatselijk Belang waren tegen, omdat Doeksen daarmee de eerste vijftien jaar het monopolie houdt. De partijen wilden concurrerende rederijen een kans geven.
Kort na het raadsbesluit keerde het VVD-raadslid Peter van Sijp op zijn schreden terug. Hij wilde het contract opnieuw ter discussie stellen. Burgemeester en wethouders, die steeds voor een dienstcontract zijn geweest, hebben nu opnieuw met Doeksen onderhandeld.
Besluit de raad in september toch te tekenen, dan belooft Doeksen dat de hoofdvestiging van de Terschellinger Stoomboot Maatschappij (TSM) op het eiland gevestigd blijft en dat de veerboten Terschelling als thuishaven houden. Daarmee blijft de werkgelegenheid op het eiland. Het aantal arbeidsplaatsen wordt zelfs uitgebreid omdat Doeksen het contactcentrum ook op Terschelling wil houden.
In 2008 wordt de Koegelwieck vervangen. Doeksen is bereid de oude snelboot als reserve in de vaart te houden. Om de extra exploitatiekosten te dekken wordt het toeslagkaartje voor toeristen €1,50 duurder. De eilanders blijven hetzelfde betalen, omdat die minder de keuze hebben al dan niet met de sneldienst te gaan.
In ruil voor de tegemoetkomingen mag Doeksen van de gemeente de nieuwe snelboot afmeren op de plek van de voormalige loodsboot. De rederij krijgt bovendien de gelegenheid om mee te praten over herinrichting van het haventerrein. Een extra aanleginrichting voor het vrachtvervoer in de werkhaven wordt daarbij overwogen. Bij ondertekening van een dienstcontract is er geen plaats voor de veerdienst die Bernard Haantjes en Piet Smit willen opzetten.