Doeksen wint slag om veerbootcontract Terschelling
MIDSLAND - Niet de coalitie, maar de oppositie loodste gisteravond het openbaar dienstcontract van Rederij Doeksen door de gemeenteraad van Terschelling.
VVD-dissident Peter van Sijp bezorgde PvdA en CDA een nipte meerderheid voor het ondertekenen van de nieuwe veerdienstregeling.
Met het contract tussen Doeksen, het rijk en de gemeente weet de rederij zich voor de komende zeventien jaar verzekerd van een passagiersdienst op Terschelling. VVD en Plaatselijk Belang zijn tegen, omdat ze concurrerende plannen van Bernard Haantjes voor een Eigen Terschellinger Veerdienst (EVT) een kans willen geven.
Ondernemers op het eiland beklagen zich over de verschillen in transportprijzen. ,,Nog deze week werd onze fractie bezocht door ondernemers die bij rederij Doeksen geen luisterend oor hebben kunnen vinden. Ik vrees dat mijn tegenstem op dit moment het meest krachtige signaal is om aandacht te vragen voor de problemen van dergelijke ondernemers', merkte VVD'er Rinkse Cupido op.
Rederij-directeur Paul Melles geeft toe dat Transportbedrijf De Vlas in 1990 een korting heeft bedongen op het basistarief. Dat gaat ten koste van Transport Service Terschelling, erkende Melles. Hij streeft naar een andere aanpak. Melles betreurt het wantrouwen bij de coalitiepartijen. Evenzogoed is hij blij met het behaalde resultaat.
,,We hebben inderdaad jarenlang vanuit een gemakkelijke positie kunnen opereren'', zei de directeur. ,,We zitten nu echter midden in een proces van vernieuwing, dat met een open dialoog wordt gevoerd. Nu het contract is getekend draaien we dat niet ineens terug."
Het verzilveren van het dienstcontract leidt tot verbeteringen in de veerverbinding, zei wethouder Willem Heere. Zo komt de vorig jaar geschrapte dinsdagmiddagboot weer in de vaart. Ook valt er weer te onderhandelen over de inning van de toeristenbelasting door de rederij, aldus Heere.
,,Ik snap dit niet'', zo becommentarieert Haantjes van de EVT het raadsbesluit. ,,Als ik in Denemarken een veerboot wil kopen, staat er in het koopcontract dat het schip niet op de Waddenzee mag varen.'' De Terschellinger zakenman zet zijn plannen voor een eigen veerdienst door. ,,Dat er iets gaat veranderen, is voor mij duidelijk.''