Beroepsvaart klaagt over liggeld eilanden
TERSCHELLING - De liggeldtarieven voor de beroepsvaart op Vlieland en Terschelling rijzen de pan uit. De afdeling Friesland van de schippersvereniging Schuttevaer vraagt de gemeenten de verhogingen te verlagen.
Vlieland wil de tarieven voor beroepsmatige passagiersvaart drie jaar achtereen met 30 procent verhogen. De gemeente noemt de prijzen per saldo niet onevenredig hoog en lijkt de bezwaren niet te zullen honoreren. De enkele binnenvaartschipper die er overnacht, betaalt 0,25 Euro per ton per etmaal.
De door de beroepsvaart vaker bezochte haven van Terschelling was tot een jaar geleden van het Rijk. De vrachtvaart was er niet havengeldplichtig. Sinds de gemeente er het beheer over voert, is het hek van de dam, klagen de charter- en vrachtschippers. Voor een schip dat laadt of lost, wordt 0,10 Euro per ton per etmaal gevraagd. Blijft de schipper langer, dan gaat het tarief naar 1 Euro per strekkende meter. De schipper met een 70 meter lange vrachtvaarder van 1200 ton is op Terschelling na een week 800 Euro aan liggeld kwijt. Elders betaalt hij zo'n 300 Euro. "Dat Terschelling wat extra’s vraagt om de kosten van de haven goeddeels te dekken, snappen we. Maar dat het dagtarief hier bijna met een weektarief in andere havens te vergelijken is, hadden we niet verwacht", zegt Schuttevaer-secretaris Siegfried Kingma. Als deze gemeente zoveel havengeld berekent, zal dat uiteindelijk worden doorberekend in de vervoersprijs.
Dat houdt dan weer in, dat de goederen duurder op dit waddeneiland worden aangeleverd. "De rekening wordt door Terschelling dus zelf betaald", waarschuwt Kingma. Zijn brancheorganisatie heeft de Friese Kamer van Koophandel en de provincie van haar gram op de hoogte gebracht. Terschelling geeft voorlopig niettemin geen krimp.