Amelander vaargeul nog weken te ondiep

Gepubliceerd op 29 maart 2007Overheid, Verkeer en VervoerAangemaakt door Leeuwarder Courant

NES - Het kan nog wel drie weken duren voor de vaargeul tussen Holwerd en Ameland weer op diepte is.

Dit meldt Rijkswaterstaat. De vaargeul is zo dichtgeslibd dat het geen uitzondering is dat de overtocht tussen Holwerd en Ameland een uur langer duurt.
Baggerbedrijf Krul & Zonen uit Middenmeer is nog niet begonnen met het uitdiepen van de geul maar is volgens Rijkswaterstaat bezig om extra baggerschuiten te regelen voor de klus. Intussen ploegt de veerboot van rederij Wagenborg door de geul. De twee ochtendboten worden dagelijks gebruikt door tachtig Amelander forensen. Ze riskeren bijna dagelijks te laat op hun werk te komen. Burgemeester Albert de Hoop noemt dat ,,onaanvaardbaar''. ,,Het is ook slecht voor economie van het eiland.'' Ook de geul naar Schiermonnikoog is volgens Rijkswaterstaat niet overal diep genoeg. De eilander burgemeesters hebben in een brandbrief aan Rijkswaterstaat geprotesteerd.

PvdA'er Lutz Jacobi vindt het onverantwoord dat Amelander forenzen een uur te laat op hun werk komen. Het Tweede Kamerlid heeft gisteren vragen gesteld aan staatssecretaris Tineke Huizinga van verkeer en wa terstaat.

Rederij Wagenborg dient een rekening in bij het ministerie van Verkeer- en Waterstaat voor de extra brandstof- en personeelskosten, zegt directeur Ger van Langen.

Rijkswaterstaat heeft het baggerwerk in de vaargeulen en havens in het Waddengebied tot 2009 gegund aan baggerbedrijf Krul & Zonen. Bij een openbare aanbesteding kwam Krul vorig jaar veruit als goedkoopste uit de bus. De baggeraar uit Middenmeer zou de klus voor €2,69 miljoen kunnen verrichten. Volgens de andere drie inschrijvers zouden de kosten van het werk minstens 10 miljoen euro moeten kosten.

,,Wij hadden voorspeld dat dit zou gebeuren. '', zegt Kees van de Graaf van baggerbedrijf De Boer uit Sliedrecht. Hij had zich samen met collegabedrijven Van der Kamp en De Vries & Van de Wiel ingeschreven voor 10,29 miljoen euro. ,,Wij maken misschien wel eens een calculatiefout, maar het verschil met Krul is wel heel extreem.''

De baggercombinatie stapte in september naar de rechter om de gunning aan aannemingsbedrijf Krul tegen te houden. De baggeraars wilden dat de rechter Rijkswaterstaat zou verplichten nader onderzoek te doen naar de abnomaal lage inschrijving van Krul. Maar dat was volgens de Haagse recht bank niet noodzakelijk.

Volgens Kees Tilma van Rijkswaterstaat Noord-Nederland zijn de problemen in de vaargeul naar Ameland niet te wijten aan de aannemer. ,,De natuur heeft ons erg dwars gezeten. Er waren herfststormen, winterstormen en voorjaarsstormen. Er zijn gigantische hoeveelheden zand en slib verplaatst. Dat hebben we sinds de jaren zestig niet meer meegemaakt.''