Ameland verbaast met voetbalsponsoring

Gepubliceerd op 22 februari 2007OverigAangemaakt door Leeuwarder Courant

AMELAND - Reclame voor Ameland op de ruggen van de beroepsvoetballers van FC Groningen roept op het eiland verdeelde reacties op.

Verbazing overheerst over het sponsorcontract, dat pas vanavond definitief zal worden gesloten.

Als het werkt om meer badgasten naar het eiland te trekken is het niet zo gek, vindt fietsenverhuurder Anton Kiewiet in Nes. ,,Maar ik zou zeggen: richt je daarbij op het noorden van het land. Uit mijn boekhouding blijkt wel, dat daar het leeuwendeel van onze gasten vandaan komt. Onder die mensen werven is beter dan Ameland-promotie in verre landen, zoals wel is gebeurd'', zegt Kiewiet.

Galeriehouder Timo Mank in Hollum heeft geen flauw idee of shirtsponsoring het Amelander toerisme zal bevorderen. ,,Voor ons bedrijf hoeft het niet, want wij richten ons op onthaasting. Dat staat ver van voetbal af. Maar als de reclame Belgen, Duitsers en Engelsen bereikt, waarom ook niet?''

PvdA-raadslid Tineke Hemminga wil eigenlijk pas reageren als het nieuws over de sponsoring van FC Groningen officieel wordt. ,,Ik had al angst dat dit zou gebeuren'', is het enige wat ze er over kwijt wil. Toen de gemeenteraad maandag over de eilandpromotie vergaderde, werd met geen woord over shirtreclame gesproken.

FC Groningen is tamelijk bekend op het eiland. De directeur van de FC, Hans Nijland, komt er geregeld omdat zijn vriendin Marieke van het eiland komt. De voetballers gaan er wel op trainingskamp en oefenen dan tegen Geel Wit. Daar zijn de contacten gelegd met het gemeentebestuur. Toerismewethouder Will Bakema is ook secretaris van Geel Wit.

Ameland zal de achterkant van de Groningen-truitjes moeten delen met cosponsor Bos Incasso. Vanavond praten burgemeester Albert de Hoop en VVV-directeur Pieter Smit nog met Groningen-directeur Nijland. Waarschijnlijk zal Ameland de uitwedstrijden bemachtigen.

Henk Bos van Bos Incasso moest voor de achterkant van shirts en de randen van de broeken vorig jaar ruim 250.000 euro neertellen. Daarom valt aan te nemen dat de Amelander promotie via het voetbal flink in de papieren loopt.

Voor Ameland-reclame is dit jaar 300.000 euro beschikbaar, waarvan de helft deze week is toegezegd door de gemeenteraad. Het gemeentebestuur bestempelt het budget als ,,relatief laag'' en vindt dat de besteding daarom ,,extra zorgvuldigheid'' vraagt.