Waddendijk slechter dan gedacht
LEEUWARDEN - Een deel van de asfaltbekleding van de Friese Waddenzeedijk is slechter dan gedacht. Het gaat om een stuk van 6 kilometer lengte tussen Zwarte Haan en De Westhoek westelijk daarvan.
,,Het is een urgent probleem'', erkent Herre Kingma van het Wetterskip. Maar volgens hem bestaat er geen direct gevaar dat de dijk doorbreekt.
De asfaltlaag is op een aantal plaatsen 5 tot 10 centimeter dik verdwenen. Herstel is noodzakelijk, vooral aan de voet van de dijk. Het asfalteren van de kale plekken kost tussen de €20 miljoen en €25 miljoen. Het waterschap verwacht dat Rijkswater staat die kosten voor haar rekening neemt.
Tweede-Kamerlid Joop Atsma (CDA) wil weten of de zwakke plekken in de Friese waddendijk te wijten zijn aan de zoutwinning in het gebied. De Surhuisterveenster legt dit punt via schriftelijke vragen voor aan staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen van verkeer en waterstaat.
Ook is Atsma benieuwd wie voor de kosten van ruim €20 miljoen opdraait. Tot nu toe richt Schultz van Haegen haar aandacht op de dijken langs de westkust. Pas later dit jaar wilde ze beoordelen hoe de veiligheidssituatie in het Noorden is.
Onduidelijk is wat de slijtage heeft veroorzaakt. De desbetreffende slijtlaag is iets meer dan dertig jaar oud en gemaakt ten tijde van de oliecrisis. Mo gelijk had het asfalt daardoor een wat andere samenstelling. Normaal gaat een asfaltlaag vijftig jaar mee.
Het herstelwerk aan de broze asfaltlaag duurt zeker zes maanden. In het stormseizoen, dat tot april duurt, mag er niet aan de dijk worden gewerkt. Een deel van de dijk zou dan zonder asfaltlaag gedurende het stormseizoen onbeschermd zijn. Het waterschap wil de komende maanden gebruiken om het herstelwerk voor te bereiden.
Om de veiligheid van de Friese bevolking te garanderen heeft het waterschap al maatregelen genomen. Bij de laagste stormwaarschuwing wordt dijkbewaking ingezet. Bij het dijkmagazijn aan de Boomweg is een depot ingericht met materiaal als geotextiel (5000 vierkante meter), steenslag (2000 ton) en breuksteun (1500 ton) voor noodreparaties. Ook zijn afspraken gemaakt dat bepaald herstelwerk zo snel mogelijk gebeurt.
Onder normale omstandigheden is dijkherstel op een zo korte termijn niet mogelijk. Het wa terschap moet daarom een beroep doen op een bijzonder artikel in de Waterschapswet. Die geeft het dagelijks bestuur de bevoegdheid maatregelen te nemen.
De FNP heeft vragen gesteld aan gedeputeerde staten. De partij maakt zich kwaad waarom de staten over zo'n belangrijke kwestie als de slechte toestand van de zeedijken in Noordwest-Friesland niks wisten. GS zijn gisteren geïnformeerd door het waterschap.