Hovercraft ongeschikt voor gebruik op Wad

Gepubliceerd op 18 juli 2006Natuur en Landschap, Veiligheid, Verkeer en VervoerAangemaakt door Leeuwarder Courant

LEEUWARDEN Een hovercraft zal veel te lawaaiig zijn om in het Waddengebied in te zetten. Ook is het luchtkussenvaartuig dat net boven het water zweeft bij te veel wind en golfslag niet bruikbaar. Volgens Rob Beukinga, verkoper van hovercrafts, is het vaartuig daardoor niet geschikt om het werk van traditionele schepen in het natuurgebied over te nemen, zoals CDA- kamerlid Rendert Algra gisteren voorstelde.

Marechaussee, douane en politie kunnen door de diepgang van hun boten nu beperkt patrouilleren op de Waddenzee. Vandaar dat Algra vorige week na een stage concludeerde dat de inspectiediensten meer hebben aan een hovercraft. Beukinga is al eens met de brandweer in de slag geweest om te kijken of die het eenpersoonsmodel dat hij verhandelt in het Waddengebied kan gebruiken. ,,Ik heb een kleine demonstratie gegeven maar we kwamen er al snel achter dat het niet zou werken.''
Bij te zware wind of golven komt de lucht onder het vaartuig vrij en verliest de zweefboot snelheid. Het opblazen van het vaartuig duurt een kwartier. ,,Dan is een normaal vaartuig al een eind de zee op.''

Ook de wendbaarheid valt tegen. Het voertuig stuurt lastig. Tot een proefvaart op de Waddenzee kwam het niet. ,,We kwamen er vroegtijdig achter dat het niet geschikt was voor de brandweer. Alleen wie snel van het land op het water moet zijn of omgekeerd, heeft er wat aan. Voor de fauna is een hovercraft minder geschikt want hij maakt redelijk wat herrie. Het is net een grasmaaier.''

In de jaren tachtig van de vorige eeuw zijn er proeven geweest met een luchtkussenvaartuig op de Waddenzee. Dat bleek geen succes. Ook toen was duidelijk dat de zweefboot een brandstofslurpende herriemaker was waar de eidereenden niet op tijd voor konden wegvluchten, meldt Amelander J. Smit, die als natuurwaarnemer enige proefvaarten meemaakte. ,,Aangezien dit toestel geen begrenzing kent voor water en land zullen er vooral in foerageergebieden, hoogwatervluchtplaatsen en onder rustende zeehonden enorme verstoringen plaatsvinden.''

Beukinga verkoopt zijn vaartuigen vanuit Zaltbommel vooral in Zuid-Europa en Afrika. Hij heeft er ook één verhandeld aan een Engelsman die daarmee voor de kust de ondiepe platen in de gaten houdt waar kokkels leven. Enkele jaren terug verdronken daar illegale kokkelvissers door de verraderlijk snel opkomende vloed.