Eilanders eisen inzage in veerbootcontracten
De Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) wil met een kort geding inzage afdwingen in de openbare dienstcontracten voor de veerdiensten in het Waddengebied.
De ondertekening van de documenten laat al sinds september 2004 op zich wachten. Het rijk hoopt in de contracten de vijf vaarverbindingen voor de komende vijftien jaar veilig te stellen.
Het verouderde akkoord bood de rederijen TESO (Texel), Doeksen (Vlieland en Terschelling) en Wagenborg (Ameland en Schiermonnikoog) nog het alleenrecht op de havenfaciliteiten van het rijk. Het ministerie van verkeer en waterstaat moet de nieuwe regeling zo opstellen, dat het niet strijdig is met de huidige Europese regelgeving.
,,We willen graag inzage in die contracten'', zegt Bernard Haantjes. Samen met collega-ondernemers Piet Smit en Iemke Rijf wil Haantjes een tweede veerverbinding voor Vlieland en Terschelling opzetten. De Terschellingers willen daarmee de veerboten van Doeksen beconcurreren.
De dienstcontracten van het rijk zijn in principe openbaar. ,,Maar ik heb begrepen dat Doeksen zich tegen de openbaarmaking verzet'', vertelt Haantjes. ,,Bij Verkeer en Waterstaat zeggen ze dat de stukken op het ministerie van financiën liggen, en daar zeggen ze dat de contracten bij Domeinen liggen'', aldus de Terschellinger. ,,Ik vind het grappig om te zien hoe ze dat spel spelen. Als ik dit bij de belastingdienst zou doen, dan hing ik aan de hoogste boom.''
<//td><//tr>