Dringen bij veerbootkade Terschelling

Gepubliceerd op 13 mei 2006Sociaal-economisch, Verkeer en VervoerAangemaakt door Leeuwarder Courant

West-Terschelling

Het wordt dringen bij de veerbootkade van West-Terschelling. Rederij Doeksen behoudt het eerste recht op de havenfaciliteiten van het rijk, maar ook derden mogen de getijdenbrug voor wegverkeer straks gebruiken.

Rijkswaterstaat beoordeelt de aanvragen van Rederij Waddentransport en de pas opgerichte Eigen Veerdienst Terschelling (EVT). Het rijk geeft de veerboten van Doeksen voorrang. De rederij onderhoudt al sinds 1923 een passagiersdienst op Terschelling en Vlieland. Tot voor kort wist het familiebedrijf zijn alleenrecht beschermd door het oude rijksverdrag. Maar die monopoliepositie is in strijd met Europese regelgeving.
Vrachtvervoerder Fred Lakeman van Waddentransport aasde als eerste op het medegebruik van de autobruggen. Later diende ook de EVT een aanvraag in. ,,We gaan toetsen of dat kan'', zegt jurist Gerben van der Veen van het ministerie van verkeer en waterstaat.

EVT heeft ook een alternatieve aanlegplaats aangevraagd, aldus Van der Veen. Moeilijk, meent gemeenteambtenaar Paul de Bos, want de ruimte in haven van West is beperkt. Het nieuwe openbaar dienstcontract bepaalt dat de veerbootkade straks een uur voor aankomst van Doeksen leeg moet zijn. En er mag pas een half uur na vertrek door anderen worden afgemeerd.

De vaartijden worden geregeerd door het getij, dus die beperkingen kunnen consequenties hebben. ,,Met een heel snel schip is het wel te doen'', meent directeur Fred Lakeman van Waddentransport. Hij voorziet wel problemen als in de resterende tijd zowel Waddentransport als EVT de brug wil gebruiken. ,,Dan kunnen we mekaar straks uitmoorden'', grapt Lakeman.

Rijksjurist Van der Veen verwacht dat het jarenlang uitgestelde contract binnen enkele weken wordt ondertekend. Hierin regelt het ministerie van verkeer en waterstaat voor ten minste vier jaar de veerdiensten met de vijf waddeneilanden.

Daarna wil het rijk de veerverbindingen aanbesteden voor een periode van zo'n vijftien jaar. De minister zal dan proberen de huidige reders Teso (Texel), Doeksen (Vlieland en Terschelling) en Wagenborg (Ameland en Schiermonnikoog) als eerste de concessie te gunnen.

Mocht een eventuele nieuwe gegadigde de veerdienst overnemen, dan is deze ook verplicht de schepen, werknemers en gebouwen van zijn voorganger over te nemen. De EVT wil eigen veerboten aanschaffen. Initiatiefnemers Bernard Haantjes, Piet Smit en Iemke Rijf streven naar goedkopere bootprijzen dan Doeksen. ,,Er hangt echter veel af van de aanschafprijs van de schepen en het aantal aandeelhouders", zegt Haantjes.

Eilanders kunnen met aandelen de EVT financieren. Aanvankelijk richtten de Terschellingers zich ook op Vlieland, maar daar merkten ze tot dusver weinig van de plannen. ,,Ik ben in ieder geval nooit benaderd'', stelt hotelier Harry Westers. Hij wacht de ontwikkelingen belangstellend af. ,,Maar als je echt wat wilt, moet je Doeksen overnemen en dat lijkt me heel erg moeilijk.''
 
Regio