Burgemeester vreest concurrentie veerboten

Gepubliceerd op 24 mei 2006Overheid, Verkeer en VervoerAangemaakt door Leeuwrader Courant

WEST-TERSCHELLING

Burgemeester Jurrit Visser van Terschelling is beducht voor een felle concurrentiestrijd tussen de veerdiensten.

De gemeenteraad krijgt binnenkort het dienstcontract met Rederij Doeksen ter goedkeuring voorgelegd. In dit contract regelt het rijk het gebruik van de getijdenbrug voor wegverkeer. Ook de pas opgerichte Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) maakt aanspraak op de aanlegfaciliteiten.
In 2004 liet de gemeenteraad weten tegen het alleenrecht van Doeksen op de autobruggen te zijn. Visser hoopt dat de raad nu wel het dienstcontract accepteert. ,,Bij een nee ontstaat in feite een vogelvrije situatie", zo waarschuwt hij. ,,Dan krijgen we concurrentie in de markt en dat moeten we niet hebben. Dan gaan de bedrijven elkaar bevechten, totdat er één het loodje legt. Dat zal ten koste gaan van de kwaliteit van de dienstverlening en de tarieven."

De burgemeester wijst er op dat Doeksen ook de verplichting heeft de snelboot in stand te houden. Tariefsverhogingen mogen niet eerder doorgevoerd worden dan dat de rederij daarvoor gegronde redenen aanvoert. Inzage in de financiële administratie door gemeente en rijk, hoort daarbij. Ook de korting voor eilanders is in het contract verankerd.

Het rijk waarborgt het op diepte houden van de vaargeul en Doeksen houdt het eerste recht om van de aanleginrichtingen gebruik te maken. Daarvoor moet wel een marktconforme vergoeding betaald worden. Anderen mogen de bruggen ook gebruiken, zolang zij de serviceverlening van Doeksen niet in gevaar brengen.

Rederij Waddentransport en EVT hebben aanvragen ingediend. ,,De mogelijkheden voor hen zijn echter beperkt", zegt Visser. ,,Ook omdat wij er op staan dat de veerboten van Doeksen 's nachts op het eiland blijven, in verband met calamiteiten."
 
Regio