Bulkschepen naar Eemshaven
Den haag/Delfzijl - De vaargeulen naar Eemshaven en Delfzijl mogen verder worden verdiept.
Daardoor wordt naar de Eemshaven de komst van grote bulkschepen mogelijk. Dat blijkt uit de Planologische Kernbeslissing voor het waddenzeegebied, die gisteren door de Tweede Kamer is aangenomen. De kilometerslange vaargeul naar de Eemshaven is nu elf tot twaalf meter diep, terwijl bulkschepen vijftien tot zeventien meter nodig hebben. Het havenschap Groningen Seaports ziet de bulkschepen graag ko men. Het wordt daardoor aantrekkelijk om nieuwe energiecentrales, die bijvoorbeeld werken op biomassa in de Eemshaven te vestigen. Biomassa moet met grote schepen worden aangevoerd. In de Planologische Kernbeslissing wordt hoogbouw in Eemshaven en Delfzijl toegestaan. Natuurorganisaties vrezen voor de bouw, langs bijvoorbeeld de Eems, van flats die volgens hen de horizon vervuilen. Of het zover kan komen is niet duidelijk. In de kernbeslissing staat dat nieuwe bebouwing 'zoveel mogelijk' moet worden ingepast in de bestaande skyline. In het kwetsbare waddengebied mogen ook Harlingen en Den Helder hun vaargeulen verdiepen en hoogbouw plegen. Het kabinet vindt dat de haven van Harlingen zeewaarts moet kunnen uitbreiden als dat nodig is. Volgens de nota moet een beperkte zeewaartse uitbreiding van havens voor de recreatievaart op de waddeneilanden mogelijk zijn. Het aantal ligplaatsen voor recreatieschepen is niet meer aan een maximum gebonden. Wel moet de regio zelf zorgen dat het er niet te veel worden, anders stelt het rijk alsnog een limiet in. |