Bijval alternatieve veerdienst Terschelling

Gepubliceerd op 19 januari 2006Verkeer en VervoerAangemaakt door Leeuwarder Courant

WEST-TERSCHELLING Brandstofhandelaar Piet Smit en reder Iemke Rijf participeren in de Terschellinger veerdienst waarmee Bernard Haantjes Rederij Doeksen wil beconcurreren.

Terschellingers kunnen via het kopen van aandelen zeggenschap krijgen over de op te richten rederij Eigen Veerdienst Terschelling (EVT). De aandeelhouders krijgen het laatste woord over de prijs van de bootkaartjes en de aanschaf van nieuwe veerboten. Reder Iemke Rijf is eigenaar van de zeewaardige rondvaartboot Stortemelk, die plaats biedt aan 250 passagiers. ,,Dat schip voldoet aan alle veiligheidseisen'', aldus Haantjes. Toch zoekt de EVT ook naar andere schepen. ,,We hebben er minimaal vier nodig'', zo legt de plannenmaker uit. ,,Twee voor de lijn op Terschelling, twee op de lijn voor Vlieland en een reserveschip.''

Nieuwbouw is een optie. Vooral ook omdat de opdrachtgevers dan een schip kunnen ontwikkelen dat niet afhankelijk is van de getijdenbruggen van het rijk. De eilander zakenlieden hebben rondgeneusd bij verschillende scheepswerven. Per veerboot zijn zo'n vier tot zeven werknemers nodig.

Haantjes laat de hoogte van de investering nog graag even in het midden. ,,We hebben nog niet een begroting opgesteld.'' Badgasten en eilanders kunnen vandaag via een enquête in het weekblad De Terschellinger aangeven hoeveel ze voor een bootkaartje overhebben.

De drie ondernemers hopen aandeelhouders te winnen. ,,Zou u uw dividend liever in geld of in overtochten uitgekeerd willen krijgen'', zo luidt een van de vragen. Haantjes verwacht dat de animo groot zal zijn. ,,Ik heb al tientallen telefoontjes gekregen. De bedragen die mensen voor de aandelen overhebben, liggen nogal hoog.''

Veel eilanders zijn voor hun broodwinning afhankelijk van een goede veerverbinding met de vaste wal. Piet Smit deed als brandstofhandelaar tot voor kort zaken met Rederij Doeksen. Het bedrijf uit Harlingen koos echter een nieuwe leverancier op de wal.

,,Hij handelt niet uit rancune'', verzekert zakenpartner Haantjes. ,,Maar we zijn natuurlijk wel afhankelijk van brandstofvoorziening.'' De Terschellingers vinden dat Doeksen een te eigenzinnige koers vaart. ,,Doeksen accepteert al jaren de boetes van de Kamer van Koophandel, zodat ze hun jaarcijfers geheim kunnen houden'', zegt Haantjes.

De bestaande veerdienst gebruikt economische noodzaak vaak als argument om de prijzen te verhogen. ,,Ik heb wel eens aan de burgemeester gevraagd: hoe controleert u dit?'' Jurrit Visser moest het antwoord schuldig blijven.