Wadden kijken in Duitse spiegel

Gepubliceerd op 12 november 2005RecreatieAangemaakt door Leeuwarder Courant (José Hulsing)

Een simpele folder over een eiland volstaat niet meer. Wie nieuwe toeristen naar de Wadden wil lokken, moet meer registers opentrekken.

Om inspiratie op te doen, namen recreatieondernemers van de Friese eilanden een kijkje bij de Duitse buren op Spiekeroog en Norderney.

Veertig ondernemers van Terschelling, Vlieland, Ameland en Schiermonnikoog met de bus op weg naar Spiekeroog en Norderney. Het mag gerust uniek genoemd worden, vindt Martinus Kosters, voorzitter van de Terschellinger Ondernemers Vereniging (TOV). ,,We zijn voor het eerst met recreatieondernemers van alle Friese eilanden op stap.''

De studiereis naar de buren is een initiatief van TOV en MKB Noord. De trip is bedoeld om wat te leren van de Duitse aanpak en om kennis te maken met collega's van de andere Nederlandse eilanden. Want wie toeristen van onder de rivieren naar zijn eiland wil lokken, moet zijn krachten bundelen, weet Kosters. ,,Ameland of Texel zegt de mensen daar niets, de Wadden kent iedereen.''

Wat vanuit de bus al opvalt zijn de vele campings, bungalowparken en hotels langs de kust van het vasteland. Hier verblijven landgenoten uit het zuiden die rust en schone lucht zoeken. Het levert de Duitse eilanden heel wat extra dagjesmensen op. ,,Wat jammer toch dat er langs onze kust weinig te beleven is'', vindt directeur Pieter Smit van de Amelander VVV.

Spiekeroog heeft een eigen rederij. Die is samen met de Kurverwaltung, een combinatie van VVV en gemeentewerken, ondergebracht in een eilander BV. Naast het bootkaartje, zorgt de aanzienlijke Kurtax voor inkomsten. Volwassenen betalen in het hoogseizoen €2,50 toeristenbelasting per dag, kinderen €1,10. De Kurverwaltung investeerde de afgelopen jaren voor miljoenen in een sporthal, zwembad en een gemeenschapsgebouw.

Het Waddeneiland is een vakantieoord voor rustzoekers en dat concept is ver doorgevoerd. Op het eiland met 750 inwoners rijden geen auto's en ook het fietsen wordt ontmoedigd. Spiekeroog is 18 vierkante kilometer groot en wordt vanwege de vele dennenbomen 'Die Grüne Insel' genoemd. Er komen 90.000 dagtoeristen en zo'n 65.000 verblijfstoeristen per jaar.

De boot naar Norderney is in handen van een onderneming, rederij Frisia. De inkomsten van de Kurverwaltung op dit eiland komen van de toerist, die in het hoogseizoen €2,70 toeristenbelasting per dag betaalt. Kinderen zijn gratis, tieners vanaf twaalf jaar betalen de helft. De belasting wordt geïnd via de Norderneykarte, een chipkaart waarmee de toerist bij vertrek met de boot via een betaalautomaat de Kurtax kan afrekenen.

Norderney is 25 vierkante kilometer groot, ongeveer de helft van Schiermonnikoog, en telt 6200 inwoners. Het eiland kent een uitgebreide kuurcultuur en is goed voor 315.000 dagjesmensen en 350.000 verblijfstoeristen. Onlangs werd voor €30 miljoen een 2,3 kilometer lange boulevard gebouwd. De helft betaalde het eiland zelf, de an dere helft kwam van Europese subsidies. Ook het Badhaus en het theater werden voor miljoenen opgeknapt.

De Friese recreatieondernemers kijken jaloers naar al die investeringen. ,,Bij ons steggelt de raad om een verhoging van de toeristenbelasting met tien cent, hier betalen toeristen het dubbele en komt de opbrengst rechtstreeks ten goede aan het toerisme'', aldus Harry Westers van hotelketen Westcord en voorzitter van de Vlielander VVV.

De meeste indruk maakt de promotie die de zeven Oost-Friese eilanden en het Duitse kustgebied samen maken in Zuid- Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. De samenwerking lever de Noderderney 5 procent extra gasten uit dit gebied op. En dat is belangrijk, omdat gasten steeds korter op de eilanden verblijven. Om hetzelfde aantal overnachtingen te houden, moeten er steeds meer toeristen komen.

Op de terugweg naar huis worden meteen spijkers met koppen geslagen. De Nederlandse Waddenfederatie, waarin alle VVV-directeuren zitten, gaat de gezamenlijke promotie een impuls geven. Er wordt een marketingdeskundige ingehuurd die 'de Wadden' gaat promoten in zuidelijk Nederland en later eventueel in Duitsland en België. Ook de begeleidingscommissie van ondernemers is al rond, die werden gisteren ter plekke geronseld in de bus.