Veerdienstcontract op lange baan geschoven
HARLINGEN - Andermaal heeft het ministerie van verkeer en waterstaat de overeenkomst voor de veerdiensten in het Waddengebied op de lange baan geschoven.
De afspraken hadden al in september 2004 moeten worden bezegeld. ,,Zoals het er nu uitziet, worden de stukken in het voorjaar van 2006 getekend'', zo laat woordvoerder Hendrik Dek van Verkeer en Waterstaat weten.
Daarmee heeft de ondertekening bijna twee jaar vertraging opgelopen. De openbare dienstcontracten moeten de rederijen TESO (Texel), Doeksen (Vlieland en Terschelling) en Wagenborg (Ameland en Schiermonnikoog) de komende vijftien jaar opnieuw een zekere monopoliepositie op het passagiersvervoer bieden. Minister Karla Peijs drong er afgelopen juni op aan dat de regeling na de zomer beklonken zou worden.
Vervolgens werd de deadline naar eind december verschoven. De ambtenaren van Peijs hebben echter aanzienlijk meer tijd nodig om de contracten 'Brussel-bestendig' te maken. Het alleenrecht op de vaarverbindingen is in strijd met de Europese aanbestedingsregelingen.
Verkeer en Waterstaat hikt er evenwel tegenaan om de marktwerking op de Waddendiensten los te laten. Daarmee zou de bereikbaarheid van de eilanden in gevaar kunnen komen. Het ministerie ziet de veerboot op het Wad als een verlengstuk van de weg naar het eiland. Eerder dit jaar spraken de burgemeesters van de vijf Waddeneilanden zich uit voor het handhaven van het monopolie.
In het oude nog altijd geldende convenant uit 1987 staat ondubbelzinnig dat het rijk iedere concurrentie op de Waddenveren ,,binnen de wettelijke mogelijkheden'' zal bestrijden. Dergelijke intenties zijn in strijd met de huidige Europese regelgeving. Verkeer en Waterstaat zoekt nu een formulering waar alle partijen zich in kunnen vinden. Woordvoerder Dek klinkt hoopvol: ,,Dat zal wel lukken.''