Veerboot Doeksen strandt op zandbank

Gepubliceerd op 22 augustus 2005Verkeer en VervoerAangemaakt door Leeuwarder Courant

TERSCHELLING - De nieuwe vrachtveerboot Noord-Nederland van Rederij Doeksen heeft zaterdag het grootste deel van de dag vastgezeten op een zandbank in de Waddenzee.

De vrachtcatamaran was van Harlingen via Terschelling onderweg naar Vlieland, toen ze rond half twaalf door onbekende oorzaak buiten de geul van het Schuitengat aan de grond liep.

Pogingen van de bemanning om het schip weer vlot te krijgen mislukten. Sleepboothulp van Terschelling had vanwege het snel zakkende water geen resultaat. Rond laag water stond het schip geheel droog op het zand. ,,Wat er is misgegaan weet ik niet", zegt Kees Eeltink, hoofd operationele zaken van Rederij Doeksen in een eerste reactie. ,,We hebben nog niet teruggekeken. Dat doen we in de loop van maandag."

Het Schuitengat is een ondiepe geul die door de Noord-Nederland, de snelboot Koegelwieck en de kleine beroeps- en pleziervaart rond het tijdstip van hoogwater wordt gebruikt om via een korte route van Terschelling naar de Vlieree te varen. Dan staat er ruim 2,50 meter water. ,,Het is een gebied waarin geulen en zandbanken voortdurend in beweging zijn", zegt Eeltink. ,,Iedere keer moet de betonning worden aange past."

Onder lokale schippers is bekend dat de zuidelijke punt van de zandbank waarop de Noord- Nederland zaterdag vastliep, al enige tijd in het vaarwater ligt. De boeien zijn niet aangepast aan de actuele situatie. Tijdens het gedwongen verblijf op de zandbank liep het vrachtschip een gebroken smeerleiding van een van de schroefassen op. Dat is door een duiker vastgesteld. Eeltink zegt dat de catamaran zonder problemen op een zandplaat kan droogvallen, omdat de constructie zeer sterk is. Hij is niet bang dat er aan het casco schade is ontstaan.

De Noord-Nederland had twee bemanningsleden aan boord en geen passagiers. Aan dek stonden drie vrachtwagens en een tankauto geladen met brandstof voor Vlieland. De bemanning had er al ernstig rekening mee gehouden dat ze ook nog een nacht op de zandplaat zou moeten doorbrengen. Volgens de voorspelling zou het nachthoogwater zeker 40 centimeter minder hoog worden dan overdag. De kans op vlot komen leek minimaal. Maar eerder dan verwacht kwam het schip zaterdagavond rond tien uur op eigen kracht vlot en vervolgde zonder hulp van sleepboten haar weg naar Harlingen. Gisteren is de lading op Vlieland afgeleverd.