Toerisme op Ameland vergt nieuw imago

Gepubliceerd op 19 augustus 2005RecreatieAangemaakt door Leeuwarder Courant

Ameland

Gastvrij, actief en gezond, die drie begrippen moeten de nieuwe identiteit van Ameland gaan vormen.

Dat is het advies van bureau NL RNT aan het eiland. Het bureau onderzocht de ontwikkeling van het toerisme op het eiland in opdracht van de gemeente Ameland en het ministerie van economische zaken.

Om Ameland steviger in de markt te zetten, moet er een heldere identiteit ontwikkeld worden. Het gaat niet slecht met het toerisme, maar toch is er sprake van een lichte teruggang.

Het ontbreken van een duidelijke identiteit en toekomstvisie is het grootste probleem bij het stimuleren van het toerisme, volgens het rapport. Met een omzet van tenminste €100 miljoen per jaar is het toerisme de belangrijkste inkomstenbron op Ameland, aldus het rapport.

Ondernemers op het eiland werken niet goed genoeg samen en is er niet genoeg overleg tussen ondernemers en gemeente, stelt het rapport.

Wethouder Piet IJnsen zegt dat een gemeentelijke belasting voor bedrijven om de promotie voor het eiland te betalen een van de aanbevelingen is.

Ook zou deelname aan de VVV minder vrijblijvend moeten worden. Een gezondheidscentrum, film- en theaterfaciliteiten en meer evenementen behoren eveneens tot de aanbevelingen.

Er zouden te weinig kampeermogelijkheden zijn en niet genoeg diversiteit in cafés, restaurants en winkels.

Het college neemt de suggesties in overweging en zal later concrete plannen aan de raad voorleggen, meldt IJnsen.