Superboot goed voor Harlingen

Gepubliceerd op 9 juni 2005Sociaal-economischAangemaakt door InterWad (gelezen in de Leeuwarder Courant)

HARLINGEN - Een dagelijkse lijndienst met een supersnelle vrachtboot naar het Noorse Kristiansand moet Harlingen een betere concurrentiepositie bezorgen.

De haven leunt nu nog te veel op het vervoer van bouwmaterialen en zout. Het adviesbureau NEA uit Rijswijk ziet daarom brood in de introductie van een zogenaamd 'fast-jet-cargo-schip', dat met 75 kilometer per uur over zee raast.

NEA onderzocht in opdracht van Ontwikkelingsmaatschappij Westergo de positie van de haven. Een groot voordeel is het ontbreken van files in het achterland. Harlingen ondervindt echter stevige concurrentie van de Eemshaven.

De Harlingers zijn bovendien te veel afhankelijk van de import en export van zand, grind en zout, waarvan jaarlijks bijna 1000 kiloton wordt overgeslagen. Weliswaar groeit die overslag volgens de schattingen nog zeker 2,2 procent per jaar, maar NEA adviseert om ook andere markten aan te boren.

De ligging van Harlingen leent zich volgens het instituut goed voor het aanlanden van ,,tijdkritische lading zoals vis en versproducten''. Daarvoor is een snelle vrachtdienst over zee noodzakelijk.

Het Franse consortium BGV International ontwikkelde samen met NEA een nieuw type vrachtschip, dat aan weerszijden van de romp twee draagvleugels heeft. De diepgang is gering, de snelheid hoog en de prijs aanzienlijk. De bouwkosten bedragen zo'n 65 miljoen euro.

Het futuristisch ogende vrachtschip kan gemiddeld 60 opleg gers per keer meenemen. De 320 zeemijl (593 kilometer) lange reis naar Kristiansand duurt 9 uur.

De lijndienst kan alleen uit, wanneer Harlingen een marktaandeel van 30 procent weet te bemachtigen. Dit betekent dat een op de drie vrachtwagens die nu nog over de weg naar Scandinavië reizen, straks in Harlingen moet inschepen.

,,Dat is behoorlijk ambitieus'', erkent onderzoeker Martin Quispel. Hij wijst er op dat Nederlandse wegvervoerders nieuwe wegen zoeken om op te kunnen boksen tegen de Polen, die met hun lage lonen steeds meer opdrachten opslorpen.

,,Het is geen gek idee'', meent Ton Spaansen van het gelijknamige Harlinger concern. Met een lengte van 188 meter en een breedte van 48 meter vergt de superboot wel enige aanpassingen van de Harlinger haven. ,,Dan krijgen we een nieuwe havenmond'', voorspelt René Buitenwerf van Kuhlman Repko Shipping.

De ondernemers noemen ook het voorbeeld van Delfzijl, dat vanwege gebrek aan vracht al tweemaal een lijndienst op Noorwegen moest opheffen.