Rijkswaterstaat kiest voor huisvesting nieuwe zeeverkeerscentrale in Zeevaartschool

Gepubliceerd op 24 maart 2005VeiligheidAangemaakt door Rijkswaterstaat Directie Noord-Nederland

Leeuwarden

Rijkswaterstaat heeft het onderzoek afgerond naar de huisvesting van de nieuwe zeeverkeerscentrale Waddenzee

De zeeverkeerscentrale Waddenzee wordt gehuisvest in het Maritiem Instituut “Willem Barentsz” (Zeevaartschool) op Terschelling.

Deze nieuwe zeeverkeerscentrale kan door gebruikmaking van hypermoderne technologie de scheepvaart voor het gehele waddengebied begeleiden. Rijkswaterstaat zet hiermee een grote stap in de richting voor veiligheid en verkeersbegeleiding voor de Waddenzee.

Onderzoek zeeverkeersposten Waddenzee

Rijkswaterstaat heeft het onderzoek afgerond naar de verkeersposten in het waddengebied in relatie tot de afwikkeling van scheepvaartverkeer op de Waddenzee. Samengevat concludeert het onderzoek dat er vanuit:

·efficiencyoverwegingen;

·nieuwe Arbo-eisen;

·noodzakelijke vervanging van oude systemen door nieuwe hightech systemen;

·introductie van nautische ondersteunende dienstverlening ter vergroting van de veiligheid;

ingrijpende aanpassing van de werkplekken in de zeeverkeersposten nodig is.

Op 12 juli 2004 heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat hierover overleg gevoerd met de regionale bestuurders. Dit overleg heeft geresulteerd in de Intentieverklaring Zeeverkeersposten Waddenzee. Er is toen vastgesteld dat er een centrale verkeerspost Waddenzee op Terschelling komt en niet op de vaste wal. Ook is besloten dat de bezetting op de vuurtoren van Schiermonnikoog vooralsnog zal worden gehandhaafd. Vanwege de vermindering van kwetsbaarheid zal de datatransmissie van alle vuurtorens in het waddengebied naar de centrale verkeerspost op Terschelling mogelijk worden gemaakt. Daarbij zal ook worden geïnvesteerd in de vergroting van de visuele toezichthoudende functie (camera op de vuurtorens).

Onderzoek locatie zeeverkeerscentrale op Terschelling

De mogelijkheden zijn onderzocht om de nieuwe zeeverkeerscentrale op de Brandaris te huisvesten. Gekeken is o.a. naar de benodigde werkruimte, Arbo-eisen, veiligheid, bouwtechnische aanpassingen van de Brandaris en de financiële aspecten. Geconcludeerd is, dat de ruimte op de Brandaris te beperkt is om 4 werkplekken te creëren die voldoen aan de huidige Arbo-normen. Bovendien zouden de bouwtechnische aanpassingen op de Brandaris onevenredig veel gaan kosten ten opzichte van een andere bestaande locatie op Terschelling (Zeevaartschool). Daarnaast speelt het aspect van de brandveiligheid en de beperkte mogelijkheid aan adequate vluchtwegen eveneens een rol.

Huisvesting zeeverkeerscentrale op Zeevaartschool

Het Maritiem Instituut “Willem Barentsz” biedt voldoende ruimte om een moderne zeeverkeerscentrale te huisvesten en voldoet aan de gestelde eisen voor huisvesting.

Door huisvesting van de centrale verkeerscentrale op de Zeevaartschool zet Rijkswaterstaat een grote stap in de richting voor veiligheid en verkeersbegeleiding voor de gehele Waddenzee. De verouderde systemen worden vervangen door moderne technologie. De bouw en inrichting van de nieuwe zeeverkeerscentrale op de Zeevaartschool zullen ongeveer twee jaar duren.

Voor meer informatie kunt u bellen met

Paula Hoff

Afdeling Communicatie RWS/DNN

Telefoon (058) 23 44 276