Proef voor waddenveer op gas bepleit

Gepubliceerd op 7 februari 2005MilieuAangemaakt door LC

Leeuwarden

In een studie van Gasunie Research en Royal Haskoning bepleiten onderzoekers een proef met een veerboot op gas naar een Waddeneiland.

Zo'n veerdienst maakt tevens de overstap van taxibedrijven en openbaar vervoer op CNG (compressed natural gas) mogelijk. ,,Het is positief voor het groene imago'', aldus Tineke van der Schoor.

Een veerboot op gas is stiller, schoner en produceert aanzienlijk minder stank, zo blijkt uit het recente onderzoek. Technisch is de ombouw van een veerboot die nu nog op diesel vaart, geen probleem. In Noorwegen, de Verenigde Staten en Canada varen al boten op gas. De ombouw kost €1 miljoen tot €2,2 miljoen en bespaart op een traject Harlingen-Terschelling 1,3 miljoen liter diesel per jaar. De uitstoot van het broeikasgas kooldioxide daalt met 10,3 ton per jaar.

In het verleden heeft Wagenborgen Passagiersdiensten al eens de mogelijkheid van een veerboot op gas naar Ameland onderzocht. Dat bleek toentertijd niet haalbaar. Toch reageert de rederij volgens Van der Schoor buitengewoon positief op het nieuwe onderzoek. Ook rederij Doeksen in Harlingen sluit een overstap op duurzame brandstoffen in de toekomst niet uit.

Uit de studie blijkt dat alleen een vulstation voor CNG op Texel, Terschelling of Ameland kansrijk is. Enkele taxibedrijven op die eilanden en busmaatschappij Arriva staan niet onwelwillend tegenover het rijden op gas. Vooral uit het oogpunt van kostenbesparing.

De veiligheid van gas als brandstof wordt door de onderzoekers op basis van ervaringen elders gegarandeerd. In het meest gunstige geval betaalt de investering in een veerboot op gas zich in tien tot vijftien jaar terug. Daarmee kan het economisch net uit. Steun van de overheid lijkt dan ook onontbeerlijk voor een eerste proefneming, concluderen de onderzoekers.

Het is vooral het belang voor het schone en natuurlijke imago van de Waddenzee dat de doorslag moet geven. Van der Schoor hoopt het onderzoek dit najaar in te kunnen brengen op de ministersconferentie die op Schiermonnikoog plaatsvindt. ,,Er zijn goede aanknopingspunten voor verbreding van het project naar de hele Waddenzee'', zegt ze.

De Europese Unie heeft afgesproken dat in 2020 zo'n 20 procent van het wagenpark moet rijden op alternatieve brandstoffen, waarvan gas de helft voor zijn rekening moet nemen. De gemeente Leeuwarden studeert inmiddels ook op de mogelijkheid van CNG. ,,Een dergelijke ontwikkeling versterkt de toepassing in een duurzame Waddenvloot'', meent Van der Schoor. Uiteindelijk moeten over 25 jaar alle boten in de Waddenzee op alternatieve brandstof varen.