De Oost-Vlieland is terug op het wad

Gepubliceerd op 31 augustus 2005Verkeer en VervoerAangemaakt door Leeuwarder Courant (Renske Gorter)

WEST-TERSCHELLING - De veerboot Oost-Vlieland vervoerde ooit duizenden passagiers over de Wadden naar Vlieland. Kort geleden meerde het schip af op Terschelling. Voor een tweede leven als partyschip op het wad.

Frank Rijf is in opperbeste stemming. Met een grote sombrero op zijn hoofd en een partij klerenhangertjes in de armen loopt hij richting container. Zowel het hoofddeksel als de hangers verdwijnen met een sierlijke boog in de bak. Overjarige etenswaren uit de kombuis en een stapel oude zeekaarten van verre kusten volgen.

Rijf is sinds enkele dagen de trotse eigenaar van het passagiersschip Carolina en maakt in de haven van West-Terschelling schoon schip. De fraaie partyboot liep vorige week tot veler verrassing voor het eerst sinds jaren de haven van Terschelling binnen.

In een vorig leven vervoerde het 48 meter lange schip uit 1962 als veerboot Oost-Vlieland van Rederij Doeksen honderdduizenden reizigers over de Waddenzee naar Vlieland.

Rederij Rijf vaart zelf ook op het wad. Als exploitant van de rondvaartboot Stortemelk gaat het bedrijf met groepen langs de zeehondenbanken en vaart met partygasten. In die markt is ruimte voor een groter schip, weet de reder. Er is vraag naar diners aan boord, vergaderingen en bedrijfspresentaties. De voormalige Oost-Vlieland met z'n grote zonnedek en riante salons voldoet aan die eisen.

Dat deze boot bij de Rabobank te koop lag nadat de vorige eigenaar failliet ging, was de Terschellingers niet ontgaan. Onlangs werd de koop gesloten. Wat ze er voor neerlegden laten ze niet los. ,,We konden hem voordelig krijgen", zegt Iemke Rijf, die in het bedrijf van zijn zoon meedraait. 'Deskundigen die het schip met kritische blik de haven zagen binnenlopen, denken dat het iets meer is dan de schrootprijs ,,De taxatiewaarde ligt op ruim een half miljoen euro", wil Rijf wel kwijt.

Het schip kan niet zonder meer geëxploiteerd worden. ,,Op dit moment kunnen we er helemaal niets mee. Op de voormalige Doeksen-schepen rust een kettingbeding", legt Iemke Rijf uit. ,,Volgende eigenaren mogen er op de Waddenzee in beginsel niet commercieel mee varen." De familie Rijf is met Doeksen in gesprek om het schip onder voorwaarden toch in te zetten.

,,We hebben goede hoop dat dit positief uitpakt. Maar mocht het niet lukken dan wordt het schip doorverkocht." Rijf denkt daar wel iets aan te kunnen verdienen. Er zijn al belangstellenden in Zeeland en Zweden en aan het IJsselmeer.

Met de koop hebben de Terschellingers het schip veiliggesteld en behoed voor sloop. Zij zijn bereid de boot het originele uiterlijk terug te geven. Daar is in de afgelopen jaren nogal aan gesleuteld. Vanwege vaste bruggen rond de vorige thuishaven Zwijndrecht verdwenen de mast en de kap van de markante schoorsteen. In de nadagen onder de vlag van Doeksen is het fraaie achterschip ontsierd met een oprijklep. ,,Die moet er zo snel mogelijk weer af'', aldus Rijf.

Mocht het de Terschellinger reder lukken een commerciële bestemming aan de Oost-Vlieland te geven, dan zal een van de mooiste schepen die Doeksen ooit in de vaart bracht, binnenkort weer met regelmaat de wijde horizon van deWaddenzee sieren.