Monopolie veerdienst na zomer bekrachtigd

Gepubliceerd op 13 juli 2005Verkeer en VervoerAangemaakt door Leeuwarder Courant

Harlingen - De overeenkomst over de nieuwe monopolies van de drie particuliere veerdienstondernemingen op de Waddenzee zal over twee maanden beklonken worden.

,,Na het zomerreces gaan we tekenen'', zo kondigde minister Karla Peijs van verkeer en waterstaat gistermiddag aan op het nieuwe veerschip Vlieland van rederij Doeksen.

In de openbare dienstcontracten willen het rijk, de betrokken waddengemeenten en de rederijen TESO (Texel), Doeksen (Vlieland en Terschelling) en Wagenborg (Ameland en Schiermonnikoog) de basis leggen voor een monopolie op het passagiersvervoer voor de komende vijftien jaar. Aanvankelijk zou het contract met Doeksen eind 2004 al worden ondertekend.

Toen de Terschellinger Rederij Wadden Transport een klacht indiende bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), besloot het ministerie de ondertekening op te schorten. Wadden Transport vervoert louter goederen en claimt het medegebruik van de autobruggen, die rijkseigendom zijn.

Het ontwerpcontract maakt het gebruik van de havenfaciliteiten in Harlingen en op Vlieland en Terschelling weliswaar in theorie mogelijk, maar Doeksen werpt zoveel belemmeringen op, dat concurrerende rederijen in de praktijk niet kunnen laden en lossen bij de bruggen.

Recente onderhandelingen zijn volgens directeur Fred Lakeman van Wadden Transport onbevredigend verlopen. Jurist Gerben van der Veen van het ministerie stelt dat Wadden Transport straks wel degelijk bij de getijdenbruggen kan afmeren.

De komende weken zullen ambtenaren opnieuw aan het veerdienstcontract schaven, zodat het stuk ,,Brussel-proof'' wordt, aldus Peijs. Een commercieel bedrijf een monopoliepositie gunnen, lijkt in strijd te zijn met de Europese regels voor openbare aanbesteding.

,,Het publieke belang gaat voor'', legt Donneç Slangen van Verkeer en Waterstaat uit. Het ministerie ziet nog te veel risico's om de marktwerking op de passagiersdiensten los te laten. ,,Betrouwbare bereikbaarheid is essentieel voor de lokale economie op de eilanden'', aldus Peijs.

De gemeenteraden van Vlieland en Terschelling vinden dat er voor het goederentransport mogelijkheden voor concurrentie moeten zijn. ,,Wij krijgen het steeds drukker'', zegt Lakeman. ,,We zijn in onze tarieven concurrerend voor Doeksen.''