Minder loodsplicht Harlingen

Gepubliceerd op 5 juli 2005Sociaal-economischAangemaakt door Leeuwarder Courant

DEN HAAG - Verkeersminister Karla Peijs wil voor minder schepen die Harlingen aandoen een loods verplichten als blijkt dat het loodswezen daar niet al te zeer onder te lijden heeft.

Zodoende kan de waddenhaven aantrekkelijk blijven voor de scheepvaart nu de loodstarieven fors zullen oplopen.

Vorige maand drong het noordelijk loodswezen al op een versoepeling aan om uitwijking van schepen naar goedkopere havens en een fikse strop voor Harlingen te voorkomen.

De loodsplicht is drie jaar terug al afgezwakt. Hoewel minder schepen begeleiding nodig hebben, is de veiligheid bij de havens er volgens Peijs niet op achteruit gegaan, schrijft ze aan de Tweede Kamer. In een rapport concludeert Rijkswaterstaat dat er de afgelopen twee jaar op het vaarwater bij de havens minder ongevallen zijn geweest dan vlak voor de gedeeltelijke afschaffing van de loodsplicht. Daar past echter wel de nuancering bij dat het aantal doden en gewonden toenam en het aantal ongevallen hoger is dan in 1999 en 2000.

Bij Harlingen mogen schepen tot 70 meter zonder loods binnenlopen en kunnen schepen tot 90 meter vrijstelling krijgen van de loodsplicht. Harlingen wil beide groepen met 20 meter verruimen. Om in de haven te komen, roepen veel kapiteins nog steeds de hulp van een loods in als dat niet hoeft. Dit gebeurt vooral doordat de opvarenden onbekend zijn met het gebied.