KNRM kleedt bouwplannen aan de wal uit

Gepubliceerd op 14 juni 2005VeiligheidAangemaakt door Dagbald vh Noorden (Bouwe van Norden)

Reddingmaatschappij moet fors tekort wegwerken

Eemshaven/Lauwersoog - De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) heeft 2004 afgesloten met een tekort van zo'n 1,5 miljoen euro op een totale begroting van 10,5 miljoen. Dat is ruim een miljoen meer dan werd verwacht. Oorzaak is een sterke terugloop van de inkomsten uit nalatenschappen. Ondanks de dalende inkomsten, zet de KNRM de uitvoering van het vlootplan echter gewoon door. Aan de kwaliteit en kwantiteit van het reddingswerk wordt niet getornd. Om inkomsten en uitgaven weer met elkaar in evenwicht te brengen, zet de maatschappij het mes in bouwplannen aan de wal. Nieuwbouw wordt soberder uitgevoerd, loopt vertraging op of wordt helemaal geschrapt. De plannen voor uitbreiding van een bemanningsverblijf in Lauwersoog worden bijvoorbeeld versoberd of mogelijk zelfs een flink eind doorgeschoven. Een boothuis dat bij Nes op Ameland verrijst, valt ook eenvoudiger uit. Voorts wordt een onderkomen voor de rubberboot in de haven van Harlingen zo goedkoop mogelijk gerealiseerd. De KNRM gaat bovendien intensiever aan de slag met de fondswerving. Streven is zo meer giften binnen te krijgen van de 74.000 'Redders aan de wal' (donateurs). Daarvan boekt nu 75 procent jaarlijks een bedrag over. Een kwart van de donateurs verblijdt de maatschappij onregelmatig met een bijdrage. De KNRM streeft er naar op elke plek binnen tien mijl uit de kust binnen één uur na alarmering met een reddingscapaciteit van driehonderd personen aanwezig te kunnen zijn. Daartoe moeten in de periode tot 2008 nog drie 19 meter lange reddingboten worden gebouwd voor de stations Den Helder, Scheveningen en Stellendam. Het aantal reddingsacties liep in 2004 op tot 1611 (in 2003 waren het er 1517, gemiddeld wordt één procent werkelijk uit levensgevaar bevrijd). Er werd aanmerkelijk vaker uitgerukt voor kitesurfers (127 tegen 101 keer). Kajuitzeiljachten kwamen weer het vaakst in problemen (549), gevolgd door motorkruisers (136). De visserij deed van alle beroepstakken traditiegetrouw het vaakst een beroep op de redders (95 tegen 63 keer). De chartervaart zorgde voor nog eens 55 acties. Over de hele linie steeg het aantal hulpverleningen op de Waddenzee opvallend (van 341 naar 392). De Radio Medische Dienst gaf voorts 730 adviezen.

Topdrukte bij opleiding KNRM

De KNRM moet de komende jaren steeds meer redders opleiden. Dat heeft te maken met een grotere toeloop van nieuwe vrijwilligers en een stijgend aantal mensen dat vertrekt. In 2004 meldden zich landelijk 112 vrijwilligers, terwijl 64 KNRM'ers bedankten. De opleiding van de redders kost meer dan een jaar. Ze moeten een vaarbewijs halen, marifonie onder de knie krijgen en een EHBO-opleiding volgen. Het aantal vrouwelijke vrijwilligers stijgt: vorig jaar stonden er 19 ingeschreven. Om constant 24-uur paraat te kunnen zijn, hebben de 39 reddingstations in ons land tenminste een driedubbele bemanning.