Enquête over doorbreken monopolie veerboten

Gepubliceerd op 30 december 2005Verkeer en VervoerAangemaakt door Leeuwarder Courant

WEST-TERSCHELLING - De Terschellinger zakenman Bernard Haantjes wil met een enquête de eilanders polsen over zijn plannen om het monopolie van Rederij Doeksen te doorbreken.

Er is inmiddels een oprichtingsvergadering geweest voor de stichting die de alternatieve veerdienst tussen Harlingen, Vlieland en Terschelling moet exploiteren.

Begin volgend jaar krijgen de eilandbewoners een vragenlijst voorgeschoteld over de wenselijkheid van concurrentie op de beide passagiersdiensten van Doeksen. Als recreatieondernemer is Haantjes afhankelijk van een goede toestroom van toeristen. ,,Op een gegeven moment heb ik Doeksen gevraagd: zijn jullie te koop? Toen ik een 'nee' kreeg, zei ik: dan begin ik zelf.''

Momenteel onderhandelt Haantjes met het ministerie over een vergunning. Net als de Terschellinger Rederij Wadden Transport hoopt Haantjes via de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) het medegebruik van de rijkshavenfaciliteiten af te dwingen.

,,U en ik hebben voor die autobrug betaald. Eigenlijk zou het rijk het gebruik ervan door derden moeten toestaan.'' Haantjes maakt een vergelijking met Schiphol, waar verschillende vliegtuigmaatschappijen mogen landen. De inwoner van Formerum is met verschillende collega-ondernemers bezig een stichting op te richten.

Hem staat een constructie als bij TESO voor ogen; de Texelaars kunnen aandelen van Texels Eigen Stoomboot Onderneming bemachtigen. ,,De bootkaartjes van TESO zijn goedkoper geworden'', vertelt Haantjes. ,,Dat was met een vergadering, een hamerstuk, geregeld. Zo kun je de winst op het eiland houden.''

De Terschellingers kunnen tegenwoordig nauwelijks invloed op hun veerverbinding uitoefenen, klaagt de initiatiefnemer. Dat was ooit anders. ,,De oude Jan Doeksen regelde het hier vroeger op Terschelling. Als je wat wilde, hield je hem op straat even aan.'' Het gaat Haantjes bovendien ook om het principe.

,,Ik word aan alle kanten beconcurreerd. Daar kan ik nooit tegen op. Doeksen zit in restaurants, ze verhuren accommodatie, hebben een transportonderneming. En dat is alleen nog maar wat je kunt zien.'' Wat Haantjes nog het meest steekt is dat dezelfde overheid die Doeksen lijkt te willen voortrekken, hem met allerlei kostenverslindende regels bestookt. ,,Ik heb een restaurant op West- Terschelling, daarvoor komen er straks zes vergunningen bij.''