Eilandburgemeesters: behoudt veermonopolie

Gepubliceerd op 11 augustus 2005Verkeer en VervoerAangemaakt door Leeuwarder Courant

HARLINGEN - De burgemeesters van de vijf Waddeneilanden willen vasthouden aan de monopolies van de drie particuliere veerdienstondernemingen.

Gisteren bespraken ze in Harlingen de kwestie met een ambtelijke delegatie van het ministerie van verkeer en waterstaat. Minister Karla Peijs kondigde half juli aan dat de contracten na het zomerreces getekend moeten worden.

Burgemeester Paul Verhoeven van Ameland begreep uit het overleg van gisteren dat de ondertekening in ieder geval voor het einde van dit jaar plaats zal vinden. ,,De contracten zullen ook nog aan de betrokken gemeenteraden moeten worden voorgelegd'', aldus Verhoeven.

De ambtenaren werken aan het Brussel-proof maken van de overeenkomsten. De Europese regels schrijven een openbare aanbesteding voor, maar de landelijke en lokale overheden vrezen dat daarmee de bereikbaarheid van de eilanden in gevaar kan komen. ,,Een nieuw bedrijf zou onrendabele afvaarten kunnen schrappen'', legt Verhoeven uit.

De gemeenten zijn afhankelijk van de veerdiensten. ,,Zij brengen letterlijk toeristen bij ons binnen.'' De burgemeesters willen daarom zaken blijven doen met de huidige rederijen: Teso (Texel), Doeksen (Vlieland en Terschelling) en Wagenborg (Ameland en Schiermonnikoog).

Hoe dat te rijmen valt met de aanbestedingsregels? ,,Je kunt laten vastleggen dat bij een eventuele overname het personeel en de investeringen door een nieuwe partij worden overgenomen.'' De reders hebben immers fors geïnvesteerd in de aankoop van nieuwe veerboten, die niet gemakkelijk buiten het Waddengebied kunnen worden ingezet.

Volgens Verhoeven kan een nieuw monopolie er niet toe leiden dat de veertarieven plotseling dramatisch zullen stijgen. ,,Die tarieven worden in samenspraak met het ministerie vastgesteld.'' En al dat geklaag dan? ,,Iedere eilander heeft een haat-liefde verhouding met de boot'', weet Verhoeven. ,,Dan heeft men ook wat te mopperen.''